Czwartek był dość ważnym dniem w Sejmie RP jeżeli chodzi o sprawy bydgoskie, tego dnia Komisja Finansów Publicznych opiniowała poprawki do budżetu państwa po drugim czytaniu, spotkał się też Zespół Parlamentarny ds. budowy drogi ekspresowej S-10, w trakcie posiedzenia którego dowiedzieliśmy się kilku nowych faktów.
Droga ekspresowa S-10 to temat, który łączy obie sprawy, bowiem posłowie opozycji najwięcej uwagi podnieśli kwestii tej poprawki. Od dłuższego czasu rząd zapowiada budowę odcinka drogi ekspresowej S-10 w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w realność pozyskania partnera prywatnego nie wierzą posłowie opozycji, stąd też po pierwszym czytaniu swoje poprawki indywidualne dotyczące zabezpieczenia finansowania budowy wspomnianego odcinka bezpośrednio z budżetu państwa, złożyli lokalnie posłowie KO i SLD. Komisja poprawki odrzuciła, o uznanie swoich odrzuconych poprawek jako wniosków mniejszości zawnioskował tylko poseł Krzysztof Gawkowski i to jego poprawka będzie głosowana w piątek – zakłada ona przekazanie 250 mln zł na budowę odcinka Bydgoszcz – Toruń. Poprawka posłów Kozłowskiej i Olszewskiego o 3 mld przepadała, bowiem po odrzuceniu jej przez komisję, nie zgłosili jej jako wniosku mniejszości.
W czwartek Komisja Finansów Publicznych opiniowała poprawki klubów oraz grup przynajmniej 15 posłów. Wbrew zapowiedziom posłowie KO nie zgłosili na tym etapie poprawki dotyczącej budowy drogi S-10. Posłanka Iwona Kozłowska przyznaje, że opozycja liczy na przeforsowanie poprawek dopiero w Senacie, gdzie ma większość głosów – Chcemy je złożyć przez Senat i mam nadzieje, że uda się znajdą się w budżecie. Podejmujemy próbę i liczymy, że koledzy z Prawa i Sprawiedliwości będą w tych działaniach konsekwentni i będą nam wspierać – wyjaśnia w rozmowie z nami.
Drodze S-10 było poświęcone również czwartkowe posiedzenie zespołu parlamentarnego – To była robocza rozmowa z przedstawicielami ministerstwa i GDDKiA. Dowiedzieliśmy się kilku dobrych rzeczy i kilku takich, które dalej będziemy wyjaśniać – komentuje wiceprzewodniczący zespołu Jan Szopiński – Dobre są zapowiedzi resortu, że realizacja drogi S-10 będzie priorytetem resortu w latach 2021-2030. Natomiast w tym, co zadowoleni nie będziemy, to mimo to, że opóźnia się okres tych prac.
Opóźnienia spowodowane są tym, że przedłuża się termin wydania decyzji środowiskowej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, jak była mowa na zespole, decyzja miała być wydana do końca 2019 roku, nowym terminem jest pierwszy kwartał bieżącego roku.
Dowiedzieliśmy się również, że GDDKiA wystąpiła już do Eurostatu opinie na temat planowanego modelu finansowania w partnerstwie publiczno-prywatnym. Opinia Eurostatu może zapaść wkrótce, a od niej będzie w dużej zależeć uda się zgodnie z planem rządu zbudować ten odcinek w partnerstwie, czy jednak rację mieli sceptyczni do tego modelu posłowie opozycji.
Więcej o posiedzeniu zespołu piszemy – Przetarg na budowę S-10 może w przyszłym roku
Wśród innych głosowanych w piątek poprawek znajdą się m.in. dodatkowe środki na rekultywacje Zachemu, a także środki na rozbudowę Opery Nova i Filharmonii Pomorskiej. O finale piątkowych głosować w trzecim czytaniu ustawy budżetowej na 2020 rok, oczywiście państwa poinformujemy.