Projekt Strategii Rozwoju Województwa nie uwzględnia potencjału Bydgoszczy



W poniedziałek odbyło się zorganizowane przez nas spotkanie poświęcone Strategii Rozwoju Województwa do 2030 roku, nad którą obecnie prowadzone są konsultacje społeczne. Przybyli na spotkanie samorządowcy i społecznicy byli zgodni co do tego, że w zakresie tworzenia metropolii oraz roli naszego województwa w sieci TEN-T, zaproponowany przez Zarząd Województwa dokument nie uwzględnia w pełni potencjału Bydgoszczy.

 

Odpowiedzialny za Stowarzyszenie Metropolia Bydgoszcz wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Łukasz Krupa przyznał, że zapisy zawarte w projekcie narzucają Bydgoszczy wspólny miejski obszar funkcjonalny z Toruniem. Uczestnicy spotkania zgodzili się, że metropolie powinny być delimitowane oddolnie, a polityka terytorialna województwa powinna uwzględniać rolę Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz, które jest w projekcie Strategii traktowane marginalnie.

 

Panowała również zgoda co do tego, że nowa Strategia Rozwoju Województwa powinna wskazywać za cel strategiczny dążenie do uznania Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T, co może przyśpieszyć rozwój Węzła Logistycznego Bydgoszcz, z uwagi na wyższą alokację środków unijnych.

 

Dużo uwagi poświecono dyskusji o transporcie zbiorowym. Reprezentujący Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy Paweł Górny wskazywał, że należy położyć większy nacisk na tworzenie węzłów przesiadkowych, które umożliwią szybką przesiadkę np. z kolei na transport miejski. Radna miejska Joanna Czerska-Thomas wskazywała, że mamy wciąż duży problem z wykluczeniem komunikacyjnym i temu zjawisku trzeba też przeciwdziałać.

 

Obecnie byli również przedstawiciele Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Koronowie, którzy zaangażowali się w ostatnim czasie w koncepcję budowy kolei z Bydgoszczy przez Koronowo do Sępólna Krajeńskiego i Chojnic. Również padł głos, aby to zadanie infrastrukturalne zapisać w nowej Strategii.

 

W toku dyskusji zgłoszono również potrzebę ujęcia w Strategii inwestycji, którą byłaby budowa przystanków kolejowych na Wilczaku i Okolu oraz dobudowa drugiego toru do linii kolejowej nr 209 na obszarze Fordonu.

 

W spotkaniu udział wzięli: Maria Wasiak – zastępca prezydenta Bydgoszczy, Łukasz Krupa – wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa, radni Miasta Bydgoszczy: Joanna Czerska-Thomas, Maciej Świątkowski i Marcin Lewandowski, Jolanta Zapędowska – kierownik Referatu Rozwoju Miasta, Rafał Wąsowicz i Wojciech Wojtała z koronowskiego stowarzyszenia, Dariusz Smól ze Stowarzyszenia Miedzyń i Prądy, Paweł Górny – Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy  i Łukasz Religa – Portal Kujawski.