W dobie koronawirusa, gdy ze względów bezpieczeństwa obraduje się zdalnie, mówienie o najważniejszej debacie może być małym naciągnięciem, jednak patrząc formalnie to coroczna debata o stanie województwa, a później głosowanie nad udzieleniem Zarządowi Województwa wotum zaufania to istotna debata. W poniedziałek radni ocenią również wykonanie budżetu województwa za rok 2019 – przez co możemy mówić, że jest to najważniejsza sesja w tym roku.
Jest jeszcze jeden szczególny aspekt, mianowicie w tym roku kończy się ważność wieloletniej strategii rozwoju województwa, stąd też debata o stanie województwa będzie też podsumowanie wykonania tej strategii. Taką formę wspólnego potraktowania obu zagadnień rekomenduje też sam marszałek województwa.
Spodziewać można się, że największe zainteresowanie radnych w tej debacie będzie poświęcone infrastrukturze, zarówno drogowej i kolejowej. Jeżeli chodzi o drogi, to ten temat był już poruszany na ostatniej zdalnej sesji Sejmiku Województwa, w trakcie której okazało się, że udało się zrealizować mniej inwestycji niż planowano. Inwestycje kolejowe to również duże zagadnienie, któremu miała być na początku marca poświęcona nadzwyczajna sesja. Pojawianie się w Polsce wirusa COVID-19 sprawiło, że do tej sesji nie doszło, radni PiS wnioskujący o tę sesję chcieli wyjaśnień dlaczego z puli inwestycji kolejowych finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego przesunięto 15 mln euro na inne wydatki, co skrytykowała spółka PKP PLK. Poniedziałkowa dyskusja będzie okazją, aby podjąć również tę tematykę. W szczególności, że z planowych pierwotnie do 2023 roku inwestycji na odcinku 150 km torów, według nowych dokumentów ma być zrealizowane niecałe 18 km.