W ostatnim czasie opracowano projekt modernizacji dworca kolejowego we Włocławku, o którego modernizację społeczność lokalna zabiega od dawna, ale dopiero w ostatnim czasie prace ruszyły w kierunku realizacji inwestycji. Okazuje się jednak, że Włocławek może mieć jeszcze jeden budynek dworca, po drugiej stronie Wisły.
Włocławek dość pechowo został początkowo potraktowany w koncepcji budowy szybkiej kolei do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szprycha biegnąca z CPK przez Grudziądz do Trójmiasta, omijała bowiem Włocławek o kilkanaście kilometrów na wschód. Włocławek do sieci CPK miał być włączony poprzez budowę odnogi od linii nr 5 (CPK – Grudziądz – Trójmiasto) do biegnącej przez Włocławek linii kolejowej nr 18.Z punktu widzenia mieszkańców Włocławka nie powinno być to jednak specjalnie uciążliwe, bowiem nie wpłynie to i tak zbytnio na czas dojazdu koleją do CPK lub Warszawy.
Pojawia się jednak światełko
W toku konsultacji społecznych nad CPK pojawiła się jednak możliwość bliższego miastu Włocławek wytyczenia przebiegu linii nr 5. Mogłaby ona ocierać o samo miasto, po północno-wschodniej stronie Wisły, a na wysokości Kulina mógłby powstać dworzec dedykowany dla Włocławka. W raporcie z konsultacji społecznych wskazano, że taki wariant będzie brany pod uwagę.
W przypadku jego realizacji przez Włocławek przebiegałyby, po dwóch stronach Wisły dwie ważne linie kolejowe: nr 5 i nr 18, a do obsługi każdej z nich funkcjonowałby osobny dworzec.
Na pomarańczowo wskazano obszar na którym może być zlokalizowany dworzec / CPK
W sobotę opublikujemy szersze podsumowanie konsultacji społecznych nad koncepcją CPK, z punktu widzenia województwa kujawsko-pomorskiego.