Grupa PKP włącza się we wdrażanie technologii wodorowej na kolei

Fot: PESA

Zbliżamy się coraz bardziej do targów Trako na których PESA Bydgoszcz planuje premierowo zaprezentować lokomotywę wodorową, która budowana była we współpracy z PKN Orlen. Wczoraj – w Warszawie na konferencji ,,Kolej na energię wodorową” zorganizowanej przez Klaster Luxtorpeda 2.0 PKP wraz z PESA Bydgoszcz i PKN Orlen podpisały porozumienie dotyczące wspólnego wdrażania technologii wodorowej.

Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego. Oprócz dostarczenia pojazdów wykorzystujących napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi należy zapewnić możliwość tankowania wodorem budowanych pojazdów.

 

Podpisane porozumienie potwierdza wolę współpracy PKP S.A., PKN Orlen S.A. i PESA S.A., która będzie ukierunkowana na promocję rozwoju transportu kolejowego opartego o wodór i wzajemne wsparcie działań zmierzających do wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym – informuje w komunikacie PESA Bydgoszcz

 

– Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z celów klimatycznych stawianych przez Unię Europejską. Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i PESA, przedsiębiorstwami, które rozpoczęły prace nad zastosowaniem w kolejnictwie taboru napędzanego wodorem oraz przygotowania infrastruktury umożliwiającej jego tankowanie. Transport kolejowy charakteryzuje się dużą przewidywalnością, rozwiniętym obszarem planistycznym i restrykcyjnymi zasadami prowadzenia ruchu pociągów. To sprawia, że kolej może i powinna angażować się prace nad szerokim zastosowaniem paliw alternatywnych – powiedział Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

 

Kluczowe znaczenie zarówno dla producentów taboru, jak i przewoźników ma zagwarantowanie dostępu do wodoru, jako paliwa. Dotyczy to samych stacji tankowania, odpowiedniej klasy czystości wodoru, jak i logistyki jego transportu z hubów do stacji tankowania – uzupełnia PESA

 

– Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla PKN ORLEN bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

O tym, że dla PESA wdrażanie technologii wodorowych jest priorytetem mówił w lipcu na prezentacji nowej strategii rozwoju prezes PESA Krzysztof Zdziarski – Jeżeli będzie symulacja popytowa właśnie z jakiś funduszy proekologicznych, to z całym pewnością będzie to bardzo dobry strzał biznesowy

 

Szerzej o tym jak zastosowanie wodoru widzi PESA piszemy PESA: My w wodór bardzo wierzymy

 

 

– Lokomotywę z napędem wodorowym zaprezentujemy na targach TRAKO. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+ – powiedział Jacek Konop, wiceprezes PESA S.A. ds. technicznych .