Rewitalizacja wielkopolskiego odcinka linii kolejowej nr 356 często jest przytaczana jako przykład wzorcowy, w przypadku kujawsko-pomorskiego odcinka od długich lat nic się nie dzieje. Dzisiejsza data może zostać bowiem uznana za historyczną, bowiem PKP PLK ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej oraz projektowej dla odcinka o długości 7,5 km.
Linia kolejowa nr 356 łączy Bydgoszcz z Poznaniem, przebiegając m.in. przez Szubin, Kcynie i Wągrowiec Na kujawsko-pomorskim odcinku pociągów nie widziano od blisko 20 lat. W ostatnich latach wiele razy podnoszona była dyskusja o potrzebie rewitalizacji, takie postulaty składali też samorządowcy z powiatu wągrowieckiego w województwie wielkopolskim, licząc na remont kolejnych kilometrów linii nr 356.
7 czerwca PKP PLK ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji dla liczącego 7,5 km odcinka od granicy województwa wielkopolskiego do Kcyni. Zainteresowani wykonawcy mogą składać oferty do 12 lipca. Wcześniej ogłoszono także przetarg od Gołańczy (dokąd dojeżdżają obecnie pociągi z Poznania) do granicy województwa kujawsko-pomorskiego. Zatem rozpoczynający się proces inwestycyjny pozwoli skomunikować Poznań z Kcynią.
Co dalej?
Głównym celem jaki się stawia jest skomunikowanie Kcyni kolejowo z Bydgoszczą. Dalsza rewitalizacja linii nr 356 do Szubina i Bydgoszczy na razie nie jest w planach. Zgodnie z porozumieniem zawartym przez Województwo Kujawsko-Pomorskie z PKP PLK planowana jest rewitalizacja linii nr 281 na odcinku Kcynia – Nakło. Nakło nad Notecią jest dobrze skomunikowane z Bydgoszczą linią nr 18. Przetarg na odcinek Naklo – Kcynia jest w przygotowaniu do ogłoszenia.