Na Trako nie tylko lokomotywa wodorowa

Fot: PESA

Fot: PESA

Na zakończenie targów Trako w Gdańsku PESA otrzymała nagrodę imienia Ernesta Malinowskiego za zaprezentowaną we wtorek lokomotywę o napędzie wodorowym. Obecność m.in. ministra infrastruktury na tym wydarzeniu pokazuje, że był to punkt kulminacyjny gdańskich targów. O PESA na Trako można napisać jednak więcej.

Wspomnieć warto jeszcze o dwóch wydarzeniach z Trako. W środę PESA zaprezentowała pierwszy pociąg PESA 654, który produkowany jest dla czeskiego przewoźnika prywatnego RegioJet – największego prywatnego przewoźnika kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele regionu Usti nad Labem, gdzie PESA 654 będzie wozić pasażerów. Czesi zakupili 7 takich zestawów.

 

– Wdrożenie nowych pociągów PESA 654 będzie oznaczało znaczący skok jakościowy w regionalnym transporcie kolejowym w regionie Ústí nad Labem i w Republice Czeskiej. Spełnimy oczekiwania pasażerów i klienta, co doprowadziło do ogłoszenia postępowania przetargowego, w którym RegioJet zwyciężył z ofertą pojazdów PESA – mówił Radim Jancura, właściciel RegioJeta.

– Pasażerowie spotykają się z RegioJet na kolei regionalnej od grudnia 2019 roku, a teraz mogą cieszyć się na nowe pociągi PESA, które przyczynią się do lepszego komfortu i postrzegania kolei wśród pasażerów w regionie Ústí nad Labem. Cieszymy się, że niektóre regionalne linie kolejowe osiągną docelowy poziom jakości, co z przyjemnością będziemy promować i wierzymy, że zwiększy popularność i wykorzystanie tego nie tylko w przenośni „zielonego” środka transportu. Wszystkie pociągi będą w zielonych barwach charakterystycznych dla naszych przewozów regionalnych. Jednostki te będą wykorzystywane wyłącznie na trasach, na których zarówno poprzedni przewoźnik, jak i obecny RegioJet z tymczasowym taborem, obsługiwał trasy z wykorzystaniem wagonów z napędem spalinowym. Korzyść dla środowiska jest więc bezsporna – powiedział Marek Hrabáč, radny regionu Ústí nad Labem ds. transportu i gospodarki drogowej.

 

 

Zakupione jednostki PESA 654 to dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne z zasilaniem dla trakcji prądu stałego i zmiennego. Dzięki temu są one również gotowe do przełączania z zasilania prądem stałym na zasilanie prądem zmiennym w sieci administracji kolejowej. Składy pociągów są w pełni przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich – pojazd jest niskopodłogowy, wysokość niskiej części podłogi i przedsionków wejściowych wynosi 600 mm powyżej górnej krawędzi szyny. Drzwi są wyposażone we wspomagany stopień na wysokości 600 mm. Pojemność zestawu wynosi 110 osób.

 

Grupa Azoty będzie współpracować we wdrażaniu technologii wodorowej

W trakcie targów Trako PESA zawarła również porozumienie z grupą Azoty w sprawie wspólnego wdrażania technologii wodorowych. Azoty stają się zatem kolejnym partnerem w tym dziele po PKN Orlen.

 

– Grupa Azoty prognozuje w najbliższych latach dynamiczny rozwój transportu wodorowego i oferuje swój potencjał jako dostawcy bezemisyjnego paliwa dla transportu publicznego. Prowadzimy prace związane z rozwojem ogniw paliwowych i tworzymy laboratorium akredytacji wodoru do zastosowań w ogniwach paliwowych w transporcie. Aktualnie w Polsce nie ma wielu laboratoriów, w których kompleksowo przeprowadzana jest analiza wszystkich parametrów wymaganych dla branży automotive, stąd też decyzja o uruchomieniu takiego laboratorium w Grupie Azoty w Kędzierzynie Koźlu. Jestem przekonany, że podpisane porozumienie z PKP Cargo i PESA będzie ważnym krokiem w rozwoju zeroemisyjnego transportu wodorowego w Europie” – mówi Tomasz Hinc, Prezes Zarządu Grupy Azoty S.A.