W połowie października z uwagi na wyeksploatowanie ograniczony został ruch na Wiaduktach Warszawskich do jednego pasa ruchu w każdą stronę. Wprowadzono też dodatkowo ograniczenia prędkości. Ratusz przewiduje, że najprawdopodobniej od czerwca uda się przywrócić ruch po czterech pasach.
Obecnie trwają prace związane z remontem żelbetonowych słupów, które podpierają wiadukty. Po ich zakończeniu – co planuje się na przyszły miesiąc – będzie możliwe oddanie wszystkich pasów ruchu do użytku.
To jednak nie zakończy prac – Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przygotowuje przetarg na wykonanie remontu przesęł – Te prace związane z remontem przęseł będą odbywały się już pod ruchem – zapewniał w ubiegłym tygodniu, na zdalnej sesji Rady Miasta, zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz. Koszt zabezpieczenia Wiaduktów Warszawskich według budżetu miasta wyniesie 14,5 mln zł w roku bieżącym.
To rozwiązanie tymczasowe
Obiekt wybudowano pod natężenie w wielkości 22 ton, przez dziesiątki lat natężenie ruchu w Polsce znacznie wzrosło. W trakcie modernizacji ten obiekt dostosowano do 40 ton, ale dzisiejsze normy budownictwa mostowego to 60 ton.
– Wiadukty Warszawskie należy uznać za wyeksploatowane – ocenił w listopadzie Maciej Gust, z ZDMiKP wskazując, że ich dalsze utrzymywanie będzie wiązało się z milionowymi wydatkami oraz uciążliwościami dla mieszkańców, jak chociażby ograniczenie ruchu do jednego pasa.
Prowadzone obecnie prace remontowe mają wydłużyć życie Wiaduktów Warszawskich o kilka lat, ale trzeba już myśleć o tym co w ich miejsce – drogowcy przygotowali dość ambitną koncepcje przebudowy całego Węzła Wschodniego, aby nie było kolizji pomiędzy Trasą W-Z i ulicą Fordońską. Na razie Bydgoszcz nie ma środków na to zadanie.