Proste pytania z mównicy sejmowej o obwodnicę Sępólna Krajeńskiego, Kamienia Krajeńskiego i Tucholi przekształciły się kłótnią pomiędzy dwójką bydgoskich posłów. Odpowiedzi na pytania o termin realizacji tych obwodnic nie padły. Naszym czytelnikom jesteśmy jednak w stanie tą informacje przedstawić, nie komplikując życia tak jak to robią politycy.
W czwartek zaczęło się od pytań posła Lewicy Jana Szopińskiego – Poprzedni rząd wpisał do programu Sępólno i Kamień Krajeński. Mam pytanie na jakim etapie jest przygotowanie obwodnic Sępólna i Kamienia? Od 15 lat trwają przygotowania do budowy obwodnicy Tucholi i co? Na jakim etapie jest przygotowanie inwestycji?
W tle słychać głos z sali, który najprawdopodobniej należy do posła Piotr Króla z PiS, również reprezentującego Bydgoszcz w Sejmie – Panie pośle Król. Pan jest z tego samego województwa i to pytanie powinno pana interesować – zwraca się do przeszkadzającego mu parlamentarzysty poseł Jan Szopiński. Wspomnieć należy, że poseł Piotr Król jest wiceprzewodniczącym sejmowej komisji infrastruktury.
Poseł Król na mównicy także się pojawił,aby podjąć polemikę z Szopińskim – Żeby nie było, że mój kolega ma problemy z postrzeganiem rzeczywistości, bo fakty są następujące. Za rządów SLD dla Bydgoszczy nie zbudowano żadnej inwestycji infrastrukturalnej, zlikwidowano nam za to Akademię Medyczną.
Dalej Król atakował rządy Platformy Obywatelskiej, aby stwierdzić później – Mogę powiedzieć jako wiceprzewodniczący komisji infrastrukturalnej, że tylu inwestycji infrastrukturalnych w dawnym województwie bydgoskim myśmy nie mieli. Chciałbym za to publicznie ministrowi podziękować.
Król wspomniał, że obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego są w rządowym programie, ale do pytania o harmonogram się nie odniósł. Również nie odpowiedział na to pytanie wiceminister Rafał Webber. Wspomnieć należy, że o obie inwestycje pytała na tym samym posiedzeniu posłanka Iwona Kozłowska z Koalicji Obywatelskiej.
Skoro politycy nie wiedzą to wyjaśniamy
Z tej dyskusji dla mieszkańców naszego województwa niestety nic nie wynika. Chociaż nie zasiadamy w komisji infrastruktury, ani nie piastujemy mandatu poselskiego, możemy udzielić nieo więcej rzeczowych informacji. Z wyjaśnień pisemnych wiceministra Rafała Webbera (na pytanie posła Bartosza Kownackiego) wynika, że obie inwestycje w ciągu drogi krajowej nr 25, czyli Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego mają być fizycznie budowane w latach 2023-2026. Taki przynajmniej jest harmonogram. Główną przyczyną opóźniania się tej inwestycji były postępowania o wydanie decyzji środowiskowych.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja obwodnicy Tucholi, która biegnie w ciągu dróg wojewódzkich, gdzie głównym inwestorem będzie Województwo Kujawsko-Pomorskie jako samorząd. Zaawansowanie inwestycji nie jest zbyt dalekie, bowiem nie ma na chwilę obecną montażu finansowego, samorządowcy liczą na dofinansowanie ze środków europejskiej w nowej perspektywie. Ciężko jednak dzisiaj powiedzieć jak skora do wspierania inwestycji drogowych będzie w najbliższych latach Bruksela.