Pociągi pasażerskie w Kruszwicy to rzadkość, dlatego jeżeli się już jakiś pojawi to jest to wydarzenie. Portal MojaKruszwica.pl informuje, że w sobotę przyjechał do Kruszwicy skład spalinowy ze strony Rąbina. Był to przejazd okolicznościowy zorganizowany przez TurKol.pl z Wielkopolski. W ramach tej inicjatywy organizowane są okolicznościowe przejazdy, często na linie nie użytkowane.
W nowym programie inwestycyjnym PKP PLK do 2040 roku znajduje się co ciekawe rewitalizacja linii kolejowej nr 231 z Inowrocławia do Kruszwicy w celu przywrócenia ruchu pasażerskiego. Kilka miesięcy w tej sprawie przeprowadzono także konsultacje społeczne. Nie oznacza to jednak, że automatycznie ruszą jakieś prace inwestycyjne. PKP PLK wskazuje ten projekt jako regionalny w województwie kujawsko-pomorskim, a co za tym idzie kluczowe będzie zaangażowanie Województwa Kujawsko-Pomorskiego, przede wszystkim finansowe. Patrząc na zamiary wydatkowania funduszy europejskich z nowej perspektywy, na inwestycje w kolej władze województwa chcą wydać niewiele, stąd też może nie starczyć nawet na inwestycje, które mają wyższy priorytet niż Kruszwica, będąca tak naprawdę tematem nowym.
Województwo w pierwszej kolejności będzie chciało dokończyć niezrealizowane w trwającej perspektywie finansowej Unii Europejskiej inwestycje na linii nr 208 w relacji Brodnica – Grudziądz – Tuchola, wysoki priorytet będzie miało też skomunikowanie Grudziądza z Malborkiem linią 207. Dalsze oczekiwania społeczne dotyczą skomunikowania Bydgoszczy z Kcynią w powiecie nakielskim. Ogłaszano też przetargi na opracowanie dokumentacji technicznej dla budowy linii kolejowej do portu lotniczego. To dość sporo inwestycji, a środki jakie chce wydać Województwo Kujawsko-Pomorskie z RPO na kolej mocno ograniczone.
W powiecie inowrocławskim dyskutuje się głównie o możliwości przywrócenia połączenia Inowrocław – Barcin – Żnin.