Czasu na opracowanie analiz niezbędnych do możliwości pozyskania dofinansowania z programu Kolej Plus jest już coraz mniej, na chwilę obecną działania w tym kierunku podjęło jedynie Koronowo z partnerami, nie wiadomo jednak, czy uda się pocigniąć to przedsięwzięcie finansowo. Radny Jerzy Gawęda w piśmie do marszałka oczekuje, aby Województwo Kujawsko-Pomorskie zaangażowało się we wsparcie tego programu w stopniu podobnym jak większość województw.
Z problemem tym pozostawiono samorządy niższego szczebla, które do tej pory nie miały żadnego doświadczenia w realizowaniu inwestycji kolejowych – piszę radny Jerzy Gawęda do marszałka Piotra Całbeckiego.
Wskazuje on na potrzebę zaangażowania na odcinkach: Bydgoszcz – Szubin (linia nr 356) – Żnin oraz Inowrocław – Barcin – Żnin. Do tej pory nie rozpisano dla któregoś z tych odcinków przetargu na dokumentację techniczną, przez co z dnia na dzień spadają szansę na udział Żnina w programie Kolej Plus. Gaeda oczekuje również wsparcia finansowego województwa dla odcinka Bydgoszcz – Koronowo – Sośno – Więcbork – Sępólno Krajeńskie.
Radny przypomina, że przedmiotowe odcinki są elementem obietnic władz województwa od wielu lat, natomiast rządowy program Kolej Plus pozwala dofinansować koszty budowy w 85% z budżetu centalnego.