Siarzewo obnaża krótkowzroczną politykę władz województwa

Fot: PKP

Z punktu widzenia naszego województwa decyzja ministra o uznaniu odwołania ekologów, a tym samym o cofnięciu decyzji środowiskowej dla budowy stopnia wodnego Siarzewo jest kluczowa, bowiem w oparciu o kaskadyzację Wisły od lat opierały się plany rozwojowe województwa. Na szczęście Bydgoszczy udało się przebić w porę z koncepcją terminalu w Emilianowie – inaczej bylibyśmy z przysłowiową ręką w nocniku.

Myślę, że już nie warto wspominać ze szczegółami sporu, który toczył się jeszcze kilka lat temu. Od wielu lat wiodąca strategia zakładała budowę portu rzecznego pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem, który miał być główną infrastrukturą multimodalną w województwie. Żeby ta koncepcja mogła funkcjonować trzeba przeprowadzić kaskadyzację drogi wodnej E-40, czyli Wisły. Oprócz Siarzewa, którego budowa z uwagi na decyzję ministra klimatu odsuwa się o kolejne lata, zbudować trzeba kolejnych 4-5 tego typu stopni wodnych. Wariat optymistyczny realizacji tej koncepcji to 25-30 lat, nie można jednak wykluczyć, że problemy z Siarzewem oraz przebijanie się głosów ekologów sprawią, że za kilka lat zapadnie decyzja, aby koncepcję kaskadyzacji drogi wodnej E-40 po prostu porzucić.

 

Mądra polityka zakłada dywersyfikację

Od mniej więcej 2015 roku promowana jest też koncepcja kolejowa suchego portu pod Bydgoszczą, który obsługiwałby porty morskie w Gdańsku i w Gdyni kolejowo. Jak wiemy – obrót spraw wskazał za taki główny terminal Emilianowo przy Bydgoskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Ta koncepcja była przez lata jednak wręcz blokowana przez współpracowników marszałka województwa. Można by tutaj przedstawiać wypowiedzi z publikacji medialnych, a także materiały z komisji Sejmiku Województwa, gdzie negatywnie oceniano Emilianowo. Dodać do tego trzeba promowanie na zewnętrznym forum, poza naszym województwem tylko koncepcji żeglugowej, właściwie pomijając tę kolejową opartą o Emilianowo.

 

Można by to przytaczać, ale też nie o to chodzi. Cieszy bowiem to, że w ostatnim czasie polityka Zarządu Województwa w tym zakresie się zmieniła, przez co uchwalonej w grudniu nowej Strategii Rozwoju Województwa do 2030 roku – Emilianowo odgrywa dość ważną rolę. Cieszy ta autorefleksja, ostatnie dni pokazują natomiast, że dzięki determinacji bydgoskich środowisk nasze województwo ma szansę być ważnym węzłem komunikacyjnym w Unii Europejskiej – pierwszy etap uruchomienia terminalu w Emilianowie przewidziano na 2026 roku. Do tego czasu natomiast nie możemy być pewni czy uda się uzyskać decyzję środowiskową dla Siarzewa.