W poniedziałek premier poinformował o włączeniu do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2030 roku odcinków drogi ekspresowej S-10, co uruchamia źródła finansowania inwestycji.. We wtorek o szczegółach była mowa na Paramentarnym Zespole ds. Budowy Drogi Ekspresowej S-10.
O ile budowa odcinka Bydgoszcz – Toruń już ruszyła, jak się przewiduje jest szansa na oddanie go do użytku w 2026 roku, o tyle nowością jest haronogram dla odcinka zachodniego od Bydgoszczy do Szczecina. Cały odcinek ten powinien być gotowy do 2028 roku, jako ostatni powstać miałby odcinek Pila – Bydgoszcz na który przetarg planuje się oglosić w 2023 roku po zakończeniu postępowań środowiskowych. Budowa fizycznie ruszyć ma w 2026 roku i potrwać do 2028 roku. Koszt odcinka Bydgoszcz – Piła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szacuje na 4,3 mld zł.
Najdłużej poczekamy na odcinek wschodni od Torunia do obwodnicy Warszawy, obecnie trwają pracę nad studium korytarzowym, które ma wyznaczyć przebieg tego odcinka. Na posiedzeniu Zespołu Parlamentarnego dowiedzieliśmy się, że preferowany wariant zaklada budowe skomunikowania obwodnicy Warszawy z Włocławkiem, w przebiegu w odleglości około 10 km od Płocka. W takim wypadku odcinek Toruń – Włocławek S-10 będzie miała wspólny z autostradą A1.
Obwodnica Brzozy
Szef GDDKiA Tomasz Żuchowski zapowiedział, że w ramach planów budowy S-10 w kujawsko-pomorskim powstanie również obwodnica Brzozy Bydgoskiej, która biegnie wzdłuż drogi krajowej nr 25 na Inowrocław. Decyzję środowiskową dla tej obwodnicy wydano w ramach prac nad odcinkiem Bydgoszcz – Toruń. Budowa tej obwodnicy usprawni funkcjonowanie dzisiejszego węzła Stryszek, który będzie ważnym elementem dla dróg ekspresowych S-5 i S-10.