Sejmik Województwa zdecydowaną większością głosów, przy poparciu 19 radnych oraz 5 głosami sprzeciwu, udzielił Zarządowi Województwa wotum zaufania. Można odnieść jednak wrażenie, że koalicja rządząca i opozycyjny PiS nadają na różnych falach.
Marszałek województwa Piotr Całbecki w dlugim wystąpienie przedstawiał różne wskaźniki, w ramach debaty nad stanem województwa, pokazywał szereg wskaźników, próbując pokazać, że w roku 2021, który był trudny z uwagi na światową pandemię, że w tym trudnym czasie udało się się sprawnie podołać wyzwaniom. Wystarczyło to, aby przekonać Koalicję Obywatelską i PSL do głosowania nad udzieleniem marszałkowi wotum zaufania.
Mniej życzliwi byli już jednak radni Prawa i Sprawiedliwości . Reprezentujący ten klub w debacie radny Wojciech Jaranowski wypomniał, że – Województwo Kujawsko-Pomorskie najwolniej wdraża fundusze z Unii Europejskiej.
Na koniec 2021 roku mieliśmy najmniejszy wskaźnik rozliczonej alokacji ze wszystkich województw, jako jedno z dwóch poniżej 70 procent rozliczonej alokacji, przestrzegając, że termin ostateczny, końcówka 2023 roku zbliża się coraz szybciej. Jaranowski wskazał chociażby trwające obecnie postępowanie przetargowe na zakup nowych pociągów, w którym jeżeli pojawią się perturbacje, to wówczas pojawi się ryzyko utraty dotacji.
Jaranowski mówił też o opóźnieniach w modernizacji dróg wojewódzkich oraz wypomniał marszałkowi, że zamiast obiecywanej modernizacji ponad 150 km torów kolejowych, w ramach programu wieloletniego, ostatecznie będzie to mniej niż 18 km.
– Żeby nie patrzeć tylko w przeszłość spójrzmy w przyszłość – mówił Jaranowski, aby wyrazić obawy, że w kolejnych latach nie ma co się spodziewać inwestycji kolejowych, bowiem w tym kierunku idzie opracowany przez Zarząd Województwa projekt wykorzystania funduszy europejskich z nowej perspektywy.
– Zaoszczędziliśmy 400 tys. zł, ale straciliśmy dziesiątki milionów – tymi słowami Jaranowski skomentował to, że kujawsko-pomorskie zalicza się do trzech województw które nie uzyskały dotacji z rządowego programu Kolej Plus. Nie otrzymaliśmy środków, bowiem nie zgłosiliśmy żadnego wniosku w drugim etapie. Było blisko złożenia wniosku na linie kolejową Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork (budowa nowej linii), a dalej modernizację ciągu przez Sępólno Krajeńskie do Chojnic. Zabrakło jednak na to studium wspomnianych 400 tys. Z uwagi na to, że rząd przyjął dofinansowanie na poziomie 85 procent wartości projektu ponad 70 procent zgłoszonym produktom do drugiego etapu naboru, to zdaniem Jaranowskiego byla duża szansa na dofinansowanie projektu koronowskiego. Zdaniem Jaranowskiego od początku zaangażowanie władz województwa w ten program było niewielkie.
– Chce podziękować wszystkim, którzy przeczytali ten dokument ze zrozumieniem – skomentował wypowiedź radnego marszałek Piotr Całbecki, co pokazuje, że w tej debacie koalicja i opozycja nadają na zupełnie innych falach.
W głosowaniu 19 radnych poparło udzielenie marszałkowi absolutorium 5 było przeciw. Już po głosowaniu marszałek nieco złagodził ton przyznając, że wsłuchał się też w głos opozycji, aby nie popełniać błędów w przyszłości.
Sejmik Wojewódzki udzielił też Zarządowi Województwa absolutorium za wykonanie bduzetu za 2021 rok. Sejmik zazwyczaj obraduje w poniedziałki, dzisiaj zdecydowano się nadzwyczajnie przenieś obrady ma piątek, co przełożyło się na niższą frekwencję wśród radnych.