Według marszałka Komisja Europejska nakazała ograniczyć wydatki na drogi o około 60 mln euro

European Union

European Union

Przed tygodniem przedstawiliśmy naszą analizę odnośnie nowego programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza, w ramach którego do naszego województwa trafi ponad 1,8 mld euro unijnej pomocy w perspektywie praktycznie do 2030 roku. Na pytania dotyczące tego dokumentu odpowiadał na poniedziałkowej sesji Sejmiku Województwa marszałek Piotr Całbecki.

 

O wysokość alokacji na drogi i inwestycje kolejowe pytał marszałka radny Jerzy Gawęda. Marszałek Piotr Całbecki ocenił, że na drogi ostatecznie Komisja Europejska zgodziła się przeznaczyć około 150 mln euro – głównie mają być to obwodnice wzdłuż dróg wojewódzkich. Władze województwa chciały znacznie więcej, zdaniem marszałka spełnienie oczekiwań Brukseli sprawiło, że spadły te wydatki o 60 mln euro, czyli można powiedzieć, że pierwotnie Zarząd Województwa liczył na około 210 mln euro.

 

W naszych publikacjach, relacjonujących przebieg negocjacji wskazywaliśmy, że Komisja Europejska oczekiwała zwiększenia udziału transportu zrównoważonego, kosztem tradycyjnych dróg.

 

W naszej ubiegłotygodniowej analizie wskazaliśmy, że znacznie wzrosły w toku negocjacji środki na ścieżki rowerowe do 59,3 mln euro – Sporym beneficjentem tych zmian będzie infrastruktura rowerowa – przynajmniej na papierze z 28 mln euro pierwotnie do ponad 59,3 mln euro w wersji ostatecznej Wspomniałem ,,na papierze”, bowiem najprawdopodobniej samorządy będą kombinować jak wykorzystać inwestycje w nową infrastrukturę rowerową, aby w ten sposób przebudowywać też jezdnie, trochę aby przechytrzyć Brukselę – piszemy na Portalu Kujawskim.

 

O to również zapytany został marszałek Całbecki, który przyznał – Ścieżki rowerowe jak najbardziej uzupełniają inwestycje drogowe wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe. W ten sposób trochę zwiększamy ten budżet drogowy.

Czyli z tego wynika, że fundusz na ścieżki rowerowe może być wykorzystywany do modernizacji tradycyjnych dróg, jeżeli w ich przebiegu powstawać będzie infrastruktura rowerowa.