W pierwszej połowie września Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydała decyzję środowiskową dla modernizacji ,,magistrali węglowej” na obszarze Inowrocławia, ale nie tylko – dokładniej mowa o LCS Inowrocław. Jest to może niespecjalnie głośna, ale robiąca wrażenie inwestycja.
LCS, czyli Lokalne Centrum Sterowania, oznacza iż mamy do czynienia z fragmentem linii kolejowej nr 131, zbudowanej w latach 30. jako Magistrala Węglowa, zarządzanym przez centrum sterowania w Inowrocławiu. To obszar od Złotnik Kujawskich do Dąbia nad Nerem (województwo wielkopolskie) – łącznie około 112 km. Modernizacja zakłada modernizację torów do prędkości przynajmniej 140 km/h, odcinek Jaksice – Złotniki Kujawski projektowany jest pod 200 km/h. Od Inowrocławia do Złotnik Kujawskich, a dalej Nowej Wsi Wielkiej planuje się też dobudowę dwóch dodatkowych torów – łącznie będą cztery tory, aby odseparować ruch towarowy od pasażerskiego. Inwestycja zakłada też przebudowę 12 stacji kolejowych w tym: Piotrkowa Kujawskiego, Chełmc w gminie Kruszwica, Inowrocław Rąbinek, Jaksic i Złotnik Kujawskich.
Inwestycja zakładała zakończenie etapu formalnego w 2022 roku, jeżeli opisywana wyżej decyzja środowiskowa się uprawomocni, to uda się w tym terminie ten etap zakończyć. Prace budowlane planuje się skończyć do końca 2026 roku.