Firma opracowująca dla Metropolii Bydgoszcz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dokonała delimitacji strefy potencjalnego oddziaływania metropolitalnego Bydgoszczy. Ta strefa przekracza granice województwa kujawsko-pomorskiego obejmując obszar województw: wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i pomorskiego.
Tak określony obszar strefy potencjalnego metropolitalnego Bydgoszczy, obejmujący miasta powiatowe, dla których jest najbliższym dużym miastem, powinien zatem określać potencjalny docelowy zasięg systemu kolei regionalnej – zapisano w SUMP.
Autorzy tej delimitacji wskazują, że Bydgoszcz już oddziałuje na Piłę i Chojnice z uwagi na połączenia kolejowe. W planach budowy szybkiej kolei CPK jest budowa nowej linii kolejowej z Nakła do Koszalina przez Szczecinek, co sprawiłoby, że zaczęłyby się kształcić powiązania funkcjonalne Szczecinka z Bydgoszczą.
Autorzy SUMP wyznaczyli też nieco mniej rozległy obszar nazwany ,,strefą potencjalnego oddziaływania metropolitalnego”, który znajdowałby się w obszarze między: Toruniem – Inowrocławiem – Żninem – Sępólnem Krajeńskim – Tucholą oraz Świeciem i Chełmnem.
Kolejną płaszczyzną jaka pojawia się w opracowaniu jest ,,strefa podmiejska”, czyli obszar najbliżej powiązany z Bydgoszczą, gdzie widoczne jest zjawisko przeprowadzania się mieszkańców Bydgoszczy. Ta strefa miała by znaleźć się w obszarze: Szubin – Łabiszyn – Nowa Wieś Wielka – Solec Kujawski – Dąbrowa Chełmińska – Koronowo i Siecienko.