Pierwszym nabywcom opracowanej przez PESA pierwszej lokomotywy wodorowej w Europie jest PKN Orlen. Duże zainteresowanie tym produktem wyrażają też inne podmioty logistyczne, w tym Ciech Cargo należący do Grupy Ciech. Testy prowadzone były na bocznicach w Inowrocławiu.
W czwartek 9 listopada na terenie bocznicy kolejowej w Inowrocławiu, należącej do Grupy Ciech odbyły się testy pierwszej manewrowej lokomotyw wodorowej w Polsce. Testowana lokomotywa SM42-6Dn została wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz. Zbiorniki lokomotywy mieszczą 175 kg wodoru, a w skład systemu trakcyjnego wchodzą również dwa ogniwa paliwowe, z których każde ma moc 85kW, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. To pierwsza tego typu lokomotywa wodorowa w Europie, dopuszczona do eksploatacji przez polski Urząd Transportu Kolejowego.
– Z punktu widzenia PESA mamy dwa powody do satysfakcji: – po pierwsze kolejny klient jest zainteresowany naszą SM42-6Dn, a po drugie na testach na bocznicy w Inowrocławiu lokomotywa, w ramach normalnej pracy manewrowej, pociągnęła z prędkością 10 km/h 43 wagonowym składem z bruttem powyżej 2 200 ton w jeździe ciągłej, potwierdzając swoje wysokie parametry eksploatacyjne. – podkreślił Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji PESA.
– CIECH Cargo stawia sobie za cel prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny dążąc do redukcji śladu węglowego. Testując nowoczesną technologię wodorową nie tylko chcemy zadbać o środowisko, ale również podnieść standard pracy Naszych pracowników, który obok bezpieczeństwa jest dla nas priorytetem. Jesteśmy przekonani, że Nasza współpraca z PESA Bydgoszcz i innowacyjne podejście pozwoli na osiągnięcie kolejnego sukcesu i rozwój firmy. – powiedział Maciej Kempski, członek zarządu CIECH Cargo.
W Grupie CIECH został powołany specjalny zespół pod przewodnictwem Macieja Kempskiego, członka zarządu Ciech Cargo, który ma zbadać zasadność wykorzystania technologii wodorowej przy wykonywaniu prac manewrowych na bocznicach w Inowrocławiu i Janikowie.
Doświadczenia z przeprowadzonych testów będą wykorzystane przez Ciech Cargo przy podejmowaniu decyzji o wymianie eksploatowanych od wielu lat spalinowych lokomotyw manewrowych na inne nowoczesne lokomotywy, a przez producenta na kolejnych etapach rozwoju technologii wodorowej.
Ciech Cargo podobnie jak wielu przewoźników towarowych boryka się z wyzwaniem wymiany starych wysłużonych lokomotyw, ciekawą alternatywą stają się w tym wypadku produkty wodorowe. Ciech Cargo zatrudnia około 280 pracowników.