Z szacunków Urzędu Transportu Kolejowego ze stacji kolejowej Bydgoszcz Zachód korzysta dziennie od 20 do 50 pasażerów, pod tym względem to jedna z mniejszych stacji w województwie, choć za kilka tygodni najprawdopodobniej pasażerom zostanie udostępniony budynek nowego dworca. PKP PLK chce przebudować też perony. W nieco dalszej przyszłości może być to jeden z ważniejszych dworców w regionie.
Kolejnym krokiem po przebudowie budynku dworca (w praktyce budowie obiektu od nowa) będzie przebudowa peronów. Na to przetarg rozpisano w kwietniu, a pod koniec maja miało miejsce otwarcie ofert. Wpłynęły cztery oferty, z tego dwie poniżej 5,5 mln zł, które PKP PLK planuje przeznaczyć na inwestycję. Najtańsza oferta opiewa na 5,2 mln zł.
Po przebudowie oba perony na przystanku będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów jadących w kierunku Piły i centrum Bydgoszczy. Będą nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco, gabloty na informacje dla pasażerów i rozkłady jazdy oraz oznakowanie, które ułatwi orientację na przystanku. Wymienione zostanie oświetlenie na jaśniejsze i energooszczędne. Wygodny dostęp do peronów, w tym dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnią nowe dojścia. Dla podróżnych dojeżdżających rowerem zaplanowano stojaki. Zadanie zostanie zrealizowane ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Zakończenie prac planuje się do końca września 2024 r. – informuje w komunikacie PKP PLK.
Jak wynika z dokumentacji przetargowej perony mają być przystosowane do obsługi pociągów z wychylonym pudłem mogącymi poruszać się 250 km/h, takich prędkości na terenie miasta jednak się nie spodziewajmy.
Stacja może mieć potencjał
PKP PLK chce zmodernizować odcinek od Bydgoszczy do Piły do prędkości eksploatacyjnej 200 km/h, a dalej w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego prędkości 160 km/h. Te plany przewidują jednocześnie elektryfikację odcinka Piła – Krzyż, co znacząco poprawi skomunikowanie Bydgoszczy z Gorzowem i ze Szczecinem, a także umożliwi alternatywne połączenie do Berlina przez Kostrzyń. Na razie nie ma jednak harmonogramu realizacji tych inwestycji, mogą one być realizowane przed 2030 rokiem, ale na dzisiaj mają status rezerwowy. O ujęcie tej inwestycji na liście podstawowej apeluje Rada Miasta Bydgoszczy w stanowisku z końca maja.
Koncepcja budowy szybkiej kolei CPK przewiduje natomiast budowę nowej linii kolejowej od Nakła w kierunku Kołobrzegu, która projektowana ma być pod 250 km/h.