Fakty o przebiegu szybkiej kolei CPK przez nasz region (raport)

CC BY-SA 3.0 by Lantus

CC BY-SA 3.0 by Lantus

Przed dwoma tygodniami odbyło się w Toruniu spotkanie samorządowców w sprawie zmiany przebiegu szybkiej kolei CPK, bowiem ta omija największe miasta regionu, z kolei przed tygodniem Rada Miasta Bydgoszczy jednomyślnie przyjęła stanowisko wskazujące, że szprycha CPK powinna przebiegać przez Bydgoszcz. W mediach publicznych pojawiły się odpowiedzi CPK – Ani Bydgoszcz, ani Toruń nie są pominięte w projekcie CPK – czytamy na stronach Radia PiK. Chcemy pokazać zatem pewne fakty.

 

Prawdą jest, że dzięki realizacji komponentu kolei dużych prędkości w ramach CPK czas podróży z Bydgoszczy i Torunia do Warszawy i CPK będzie krótszy niż ma to miejsce dzisiaj, ale wynikać to będzie z dwóch rzeczy: modernizacji linii kolejowej nr 18 pomiędzy Włocławkiem, Toruniem i Bydgoszczą oraz budowy nowej magistrali z CPK do Włocławka, która pozwoli podróżować szybciej i po krótszej trasie.

 

W mediach publicznych opublikowana została poniższa grafika autorstwa CPK, która ma wprost pokazywać, że Bydgoszcz i Toruń na mapie komponentu kolejowego CPK się znajdują. Jest to jednak pewna nadinterpretacja.

 

 

Bardziej uczciwie ta grafika wyglądałaby tak (jest to zresztą nieco przez nas zmodyfikowana grafika autorstwa spółki CPK):

 

 

Widzimy na niej magistralę szybkiej kolei na czerwono planowana na prędkość do 350 km/h, według mapy przebiega ona przez Włocławek, ale w praktyce omija go po wschodniej stronie, zatem to miasto jest pominięte, z miast naszego województwa pojawia się tutaj tylko Grudziądz, planuje się jednak postoje nielicznych pociągów, zatem większość pociągów relacji CPK – Trójmiasto w ogóle się w kujawsko-pomorskim nie zatrzyma.

 

Jeżeli chodzi jednak o pozostałe miasta województwa – odcinek istniejącej linii Włocławek – Toruń – Bydgoszcz ma być zmodernizowany do 160 km/h na odcinkach gdzie jest to możliwe, geometria torów nie pozwala, aby w tym standardzie zrealizować cały przebieg. Dalej mamy odcinek Bydgoszcz – Nakło który będzie zmodernizowany do 160 km/h albo 200 km/h, wciąż jest to na etapie rozważań. Od Nakła ma powstać linia nr 400 do Okonka dla komunikacji z Kołobrzegiem, ona niby ma być planowana też na 350 km/h, ale być może te parametry będą zmniejszono skoro na sporym odcinku pociągi i tak szybciej niż 160 km/h nie pojadą, zatem na tę trasę nie będzie kierowany najszybszy tabor.

 

Z powyższego wynika, że nie można nie przyznać też racji tym, którzy uważają, że ta koncepcja stawia nasz region na uboczu.

 

Koncepcja CPK definiuje główne mainstremowe ciągi w przebiegu:

– Katowice / Kraków – Warszawa – Trójmiasto;

– Białystok – Warszawa – Łódź – z jednym rozgałęzieniem na Wrocław i Pragę oraz drugim na Poznań i Szczecin.

– ciąg Kraków – Katowice – Wrocław, z częścią pociągów na Poznań.

 

Na żadnym z tych ciągów nie ma Bydgoszczy, co więcej znajduje się ona w oddaleniu od wszystkich