Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej podsumował konsultacje społeczne dotyczące przyszłości Ronda Jagiellonów. Przypomnijmy – od dłuższego czasu trwa debata, iż infrastruktura ta wymaga przebudowy bowiem nie jest dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową, co przy dzisiejszym rozwoju cywilizacyjnym traktuje się jako standard. W okresie konsultacji społecznych zgłoszono przeszło 500 uwag, Większość z nich jednak odrzucono.
Główne oczekiwania jakie pojawiły się w konsultacjach to rezygnacja z wyznaczania na obszarze ronda pasów rowerowych – 120 wniosków oraz wyznaczenie przejść naziemnych – 81 wniosków. Kwestia przejść naziemnych najczęściej pojawiała się w debacie medialnej za sprawą aktywności organizacji społecznych. Mamy też np. 51 obaw o to, że windy będą awaryjne (co można uznać jako w pewnym stopniu poparcie dla przejść naziemnych lub budowy pochylni) i jako przeciwstawienie tego 44 uwagi zachwalające windy, co wygląda dość dziwnie, ale nie ma sensu tego komentować, bo w skali populacji miasta mówimy mimo wszystko o marginalnych liczbach.
Uwagi dotyczące rowerzystów wynikały z obaw, iż będzie to prowadzić do utrudnień w ruchu dla samochodów, uwzględnienie tej uwagi oznaczałoby jednak odejście od trendów europejskich, dlatego tę uwagę odrzucono. Wnioski o naziemne przejścia dla pieszych również odrzucono powołując się na przepisy wedle których konieczne byłoby zainstalowanie w takim wypadku sygnalizacji świetlnej na rondzie. Przeprowadzone analizy wykazały, że spowolni to ruch w Bydgoszczy, dlatego również i ta uwaga została odrzucona.
51 uczestników konsultacji społecznych zabiegało o stworzenie pochylni zamiast schodów, z których mogliby korzystać niepełnosprawni i rowerzyści. Ta uwaga została uwzględniona w taki sposób, że pochylnia jedna będzie projektowana nieopodal Banku Pocztowego, a druga po przeciwnej ćwiartce nieopodal budynków pocztowych.
Odnosząc się do obaw o awaryjność wind ZDMiKP informuje, że w razie awaryjnych sytuacji, gdy jedna winda nie będzie działać będzie możliwe uruchomienie awaryjnych przejść naziemnych, ale tylko przez torowiska.