Metropolia Bydgoszcz ma swoją strategię rozwoju



Metropolia Bydgoszcz ma swoją strategię rozwoju

Pod koniec maja prezydent Rafał Bruski, jako lider stowarzyszenia jednostek samorządowych Metropolia Bydgoszcz zatwierdził ostateczny kształt Strategii ZIT Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, ten dokument możemy jednak równie dobrze nazywać też Strategią Metropolii Bydgoszcz.

Dokument liczy przeszło 200 stron, dowiadujemy się z niego, że Bydgoski Obszar Funkcjonalny liczy mniej niż 20% powierzchni województwa kujawsko-pomorskiego, ale zamieszkuje go już prawie 30% populacji województwa, mamy zatem do czynienia z zagęszczeniem większym od średniej wojewódzkiej.

 

 

Analiza wyników nauczania z lat 2019-2020 wykazała, że edukacja szczebla podstawowego jest na jednym z najniższych poziomów w kraju. Wyniki egzaminów ósmoklasisty w szkołach z obszaru BydOF wskazują, że najlepsze rezultaty uzyskują uczniowie z gmin podmiejskich i Bydgoszczy. Słabsze wyniki odnotowują uczniowie z gmin oddalonych od ośrodka stołecznego – czytamy w konkluzjach – Na obszarze BydOF funkcjonuje kilka uczelni wyższych, jednak ich pozycja w ogólnopolskich rankingach nie jest wysoka.

 

Strategia przestrzega też przed problemem niskich zasobów wodnych: BydOF jest obszarem o stosunkowo małych zasobach wodnych, głównie z powodu suszy występującej od wielu lat. Wzrasta zużycie wody na w gospodarstwach domowych, przemyśle i rolnictwie. Z drugiej strony zdecydowana większość mieszkańców obszaru korzysta z sieci wodociągowej i oczyszczalni ścieków. Zróżnicowane jest pokrycie BydOF infrastrukturą do doprowadzania ścieków komunalnych, w miastach jest lepiej, w gminach wiejskich infrastruktury jest mniej.

 

W innym miejscu wskazany jest problem złej jakości powietrza, które w okresie grzewczym przekracza normy. Wskazywane problemy w strategiach trzeba traktować jako wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć.

Planowane inwestycje

Dokument strategiczny przedstawia szereg inwestycji, które będą realizowane w najbliższych latach przy udziale środków unijnych, w ramach puli dla ZIT-u. Poniżej kilka wybranych zadań:
– Budowa węzła przesiadkowego dla komunikacji zbiorowej w Osielsku warta blisko 2 mln euro;
– Przebudowa torowiska tramwajowego od ulicy Toruńskiej do ulicy Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy za ponad 12 mln euro;

– Rozbudowa ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy za 13 mln euro (poprzez budowę buspasa i infrastruktury rowerowej);
– Zakup nowoczesnych tramwajów dla Bydgoszczy za ponad 27 mln euro;
– Projekt budowy ścieżek rowerowych w Białych Błotach za ponad 2,3 mln euro;
– Budowa nabrzeży wokół szubiński rzek za 1 mln euro;
– Budowa przedszkola w Pruszczu za 1,7 mln euro;
– Budowa Nadnoteckiego Parku Rowerowego w Nakle za prawie 2 mln euro;
– Przebudowa Amfiteatru w Nakle za 7 mln euro;
– Zagospodarowanie nabrzeży w Solcu Kujawskim za 1 mln euro;

 

Pierwszy dokument strategiczny pokazujący potencjał Emilianowa

Zgodnie z zapisami tej Strategii Metropolii Bydgoszcz terminal intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo będzie osiągał przeładunki w 2030 roku powyżej 1 mln ton. Wymóg dla sieci bazowej TEN-T wskazuje, że do końca 2030 roku powinno się osiągnąć przynajmniej 800 tys. ton. Ta prognoza dla Emilianowa wynika z dokumentów inwestycyjnych spółki budującej terminal. W 2031 roku Emilianowo planuje zbliżyć się nawet do 1,5 mln ton, co pokazuje prognozę dynamicznego rozwoju.

 

Do tej pory te założenia nie były jednak zawarte w żadnym dokumencie strategicznym, ta strategia jako pierwsza je sankcjonuje.