Od kilku miesięcy bydgoska PESA chwali się SM42-6Dn Hydrogen, która w czerwcu została oficjalnie dopuszczona do użytku przez Urząd Transportu Kolejowego. W lipcu bydgoscy dziennikarze mogli obserwować ją w ruchu na żywo na bocznicy przy Zaświacie. PKN Orlen z kolei poinformował właśnie, że kupił taką lokomotywę od PESA.
PKN Orlen chce przede wszystkim testować nowy pojazd, nie jest jednak tajemnicą, że koncern naftowy chciałby lokomotywy wodorowe wdrożyć do reagularnej eksploatacji. Na razie Orlen lokomotywę testuje na trasie Gdynia – Hel, która nie posiada elektryfikacji, stąd też potrzebny jest inny rodzaj napędu – chociażby wodór.
– Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył ORLEN, docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Obecnie ruszają jej testy. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia – Hel. Umowa zawarta między ORLEN a PESA Bydgoszcz obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne.
Lokomotywa wodorowa na bydgoskiej bocznicy:
{youtube}rp_YpVoXekE{/youtube}