PKP PLK planuje przebudować we współpracy z władzami Bydgoszczy wiadukt nad ulicą Nakielską, który ma pozwolić poszerzyć ulicę do dwóch pasów ruchu, nowa konstrukcja ma pozwolić też w przyszłości poprowadzić pod torami linie tramwajową z Wilczaka dalej na zachód. O planach PKP PLK dotyczących Bydgoszczy mówił przed tygodniem na III Bydgoskim Forum Bursztynowego Szlaku dyrektor Sławomir Wołkowski, który nadzoruje modernizację linii nr 131.
Mówimy o ambitnym programie, który zakłada modernizację linii kolejowej nr 131 od Zduńskiej Woli daleko na południu do samego Gdańska. Kluczowy odcinek zaczyna się jednak w Inowrocławiu, stąd bowiem do Gdańska planowane jest zmodernizowanie linii kolejowej do 200 km/h, takich prędkości do tej pory w naszym regionie nie było. Od Inowrocławia do Nowej Wsi Wielkiej dobudowane zostaną dwa tory, aby pociągi towarowe były odseparowane od pasażerskich – w Nowej Wsi Wielkiej pociągi towarowe zjeżdżały by na linie nr 201 i jechały przez terminal Emilianowo. Niestety to zadanie nie znalazło się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, zatem nie ma na dzisiaj zapewnionego finansowania. Dyrektor Wołkowski wspomniał, że jak się znajdą środki to prace planuje się rozpocząć po 2027 roku.
PKP PLK ma pomysły na Bydgoszcz
Ostatnie lata to prace koncepcyjne związane z przygotowywaniem tej modernizacji, przy tej okazji powstały projekty dotykające bezpośrednio życia w Bydgoszczy i w okolicach. Stacja Bydgoszcz Błonie zostanie rozbudowana o kolejny peron, który pozwoli obsługiwać pociągi jeżdżące do Szubina – na razie samorząd województwa nie ma jednak planów reaktywowania tej linii, zatem ten plan akurat wiele nie wniesie.
Kilka kilometrów dalej przy ulicy Nakielskiej ma powstać stacja kolejowa Bydgoszcz – Wilczak z peronami. Pozwoli to wsiąść na ulicy Nakielskiej do pociągu jadącego np. do Inowrocławia lub na stację Bydgoszcz Główna – już dzisiaj część pociągów jeździ po tej trasie do Poznania czy Torunia. Stacja zlokalizowana byłaby po południowej części Nakielskiej.
Wcześniej dojdzie do przebudowy wiaduktu, który ma pozwolić poszerzyć Nakielską oraz poprowadzić tam linie tramwajową.
Kolejna stacja powstanie na Węźle Zachodnim, już bezpośrednio nad ulicą Grunwaldzką. Dyrektor Wołkowski wspomniał, że w toku prac koncepcyjnych przewidziano też peron na nieznanej linii kolejowej nr 745, która jest obecnie nieużytkowana, biegnącej w kierunku stacji Bydgoszcz Zachód, co może mieć zastosowanie w przypadku kolei metropolitalnej – jeżeli plany takowej się pojawią.
Inne plany PKP PLK to budowa nowych peronów na Bydgoszczy Głównej, na dzisiejszych terenach PESA oraz budowa kładki nad Kanałem Bydgoskim na Okole. Obecnie w tym miejscu istnieje przejście dla pieszych, ale nie jest ono do końca formalne – PKP PLK chce rozwiązać tę kwestię kompleksowo.
W planach jest też budowa trzeciego toru na odcinku Bydgoszcz Błonie – Trzciniec, co może mieć zastosowanie gdy dojdzie do budowy linii kolejowej na lotnisko. PKP PLK w dłuższej perspektywie jest zainteresowane zbudowaniem także czwartego toru.