Polregio z rekordową modernizacją taboru. Spora część tortu dla PESA

Fot: PESA

Fot: PESA

W ciągu najbliższych lat Polregio chce zakupić 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych – kosztować będzie to ponad 7 mld zł, środki w dużej mierze mają pochodzić z funduszy europejskich z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Będą to zakupy inwestycyjne zatem na rekordową jak do tej pory skalę. Wśród potencjalnych dostawców nowych pociągów jest bydgoska PESA.

 

Wielkość zamówienia jest tak duża, że mógłby temu nie sprostać jeden producent, dlatego w środę firma podpisała umowę ramową z czterema podmiotami, obok PESA będą to też: Stadler, Newag i Cegielski. Na dzisiaj nie rozstrzygnięto jeszcze ile dany producent dostarczy pociągów. Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach – krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących) oraz dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.

 

– Podpisanie umów ramowych z producentami taboru rozpoczyna nowy etap rozwoju w historii Polregio i zarazem kolei regionalnej w Polsce. 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania dla milionów Polaków, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Mimo tak dużego zamówienia, nie kupujemy pojazdów „z półki”, tylko pociągi przystosowane do obsługi ruchu regionalnego. To efekt szeroko zakrojonych konsultacji rynkowych z producentami z korzyścią dla obydwu stron. Polregio otrzyma pociągi dostosowane do obsługi ruchu regionalnego, zaś producenci będą mieli zabezpieczone moce produkcyjne na kolejne lata – mówi Artur Martyniuk, prezes Polregio.

 

– Pesa, w ramach Strategii 2027+, konsekwentnie rozwija nową platformę pojazdów pasażerskich Regio160. Te pojazdy to suma naszych doświadczeń i nowych technologii. By spełnić oczekiwania pasażerów, przewoźników i obsługi prace nad platformą Regio160 rozpoczęliśmy od warsztatów UX /user experience/. To wszystko sprawia, że możemy zaoferować Polregio nowoczesne, bezpieczne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, zasilane zarówno z trakcji elektrycznej, jak i ogniw wodorowych czy baterii – mówi prezes PESA Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski.

 

Polregio od dłuższego czasu kumulowało środki, aby móc przy wykorzystaniu funduszy europejskich znacząco zmodernizować swoją flotę. Z uwagi na to, że Polregio przeszło kilka lat temu restrukturyzacje w której zastosowano pomoc publiczną, przewoźnik ten miał w ostatnich latach ograniczony dostęp do funduszy europejskich (taki był warunek wyrażenia przez Komisję Europejską zgody na pomoc publiczną), dlatego teraz firma ta chce nadrobić inwestycje taborowe.