W kwietniu prowadzone są konsultacje Strategii dla Metropolii Bydgoszcz, w zaprezentowanym projekcie dokonano wstępnego podziału ponad 110 mln euro dedykowanego na inwestycje w ZIT Bydgoszczy. Planuje się z tych środków przeprowadzić też I etap. Nie jest to jeszcze ostateczny dokument, ale pokazuje na pewno jakie są intencje władz Bydgoszczy.
Pierwszy etap obejmuje obszar od wiaduktu kolejowego właściwie do granic miasta na zachodzie. Ratusz za środki z nowego ZIT chce zbudować buspas i ścieżkę rowerową – wartość tego zadania szacuje się na 13 mln euro, przy czym dofinansowanie unijne wyniosłoby mniej niż połowię – 6 mln euro. W 2018 roku władze Bydgoszczy oszacowały, że koszt modernizacji tego odcinka to 40 mln zł, stąd też kwota przewidziana na projekt jest podobna.
Województwo Kujawsko-Pomorskie na inwestycje rowerowe do końca 2030 roku ma do wydania prawie 59 mln euro. Nakielska wyniosłaby zatem ponad 10% tej alokacji, stając się jedną z największych, jak nie największą inwestycją rowerową realizowaną w perspektywie.
Inne inwestycje mobilności metropolitalnej
Gmina Osielsko chce za blisko 2 mln euro (przy 1,5 mln euro dotacji) zbudować punkt przesiadkowy dla transportu zbiorowego. Bydgoszcz liczy na 8 mln euro na przebudowę torowiska tramwajowego od Mostu Kazimierza Wielkiego do zajezdni MZK oraz na 16 mln euro na zakup nowych tramwajów. Na inne zadania rowerowe Bydgoszcz chce przeznaczyć prawie 6,8 mln euro unijnej dotacji.