Propozycja sejmiku to dojazd do Warszawy w Bydgoszczy w około 1,5 godziny. Rządowa koncepcja zakłada raczej symboliczną modernizację (analiza)



W poniedziałek Sejmik Województwa przyjął w stanowisko, w którym oczekuje się budowy kolei dużych prędkości łączących Włocławek z Toruniem i Bydgoszczą, zakładając jej parametry z prędkością maksymalną 250 km/h, to podróż z Bydgoszczy do Warszawy mogłaby trwać nawet poniżej 1,5 godziny.

Rządowa koncepcja zakłada budowę nowej linii biegnącej przez Płock i okolice Włocławka, dalej na Grudziądz i Trójmiasto. Ta koncepcja w kujawsko-pomorskim budzi spore kontrowersje, bowiem omija największe miasta jak Bydgoszcz i Toruń, a także Włocławek bowiem do samego miasta pociągi nie wjadą. Rządowa koncepcja przewiduje modernizację linii nr 18 która łączy Włocławek z Toruniem i Bydgoszczą.

 

Wkopując się w analizy rządowe zauważymy, że linia nr 18 będzie zmodernizowana maksymalnie do 160 km/h, ale nie w całości bo nie pozwala na to geometria torów. W oficjalnych materiałach spółka CPK stara się jednak unikać podawania szczegółów, przez co może powstawać przekonanie, że również linia nr 18 będzie śmigać powyżej 200 km/h.

 

Łatwo jednak to wszystko obalić

CPK nie podaje zbyt chętnie parametrów linii, natomiast od dłuższego czasu krążą grafiki mające pokazywać czasy dojazdów po realizacji inwestycji. W przypadku Włocławka będzie to 1:05 godziny, a Bydgoszczy równe 2 godziny. Daje to wniosek, iż podróż z Bydgoszczy do Włocławka linią nr 18 zajmie 55 minut. Nie jest to spektakularny czas jak spojrzymy na to, że już dzisiaj są pociągi, które ten dystans pokonują w 1:13 godziny. To jednak prawie 20 minut szybciej, tylko trzeba się wczytać w szczegóły – tego wyliczenia, przejazdu w 2 godziny dokonano dla założenia, że pomiędzy Bydgoszczą Główną i Włocławkiem pociąg zatrzyma się tylko raz w Toruniu. Znikną zatem postoje na stacjach: Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Wschód, Solec Kujawski oraz Aleksandrów Kujawski. Każdy ten postój to jest około 1,5 minuty stania pociągu do tego straty w czasie związane z hamowaniem i ponownym rozpędzeniem pociągu. Gdybyśmy dzisiaj wyrzucili te cztery stacje to mielibyśmy zatem już teraz podróż z Bydgoszczy do Włocławka w okolicy jednej godziny. Zatem to co spółka budująca CPK nazywa modernizacją linii nr 18 w praktyce może przynieść może 5 minut skrócenia czasu podróży pomiędzy tymi miastami.

 

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na zachód, bowiem pomiędzy Bydgoszczą Główną i Nakłem podróż ma zająć 15 minut, dzisiaj pociągi pośpieszne jadą po tej trasie 25 minut, tutaj są jednak plany modernizacji linii do 200 km/h.