S-10: Wariant z nazwy ekologiczny czy faktycznie lepszy dla środowiska?



S-10: Wariant z nazwy ekologiczny czy faktycznie lepszy dla środowiska?

Około 2 tys. osób podpisało jedną z petycji o zmianę przebiegu drogi ekspresowej S-10 na odcinku Emilianowo – Solec Kujawski. Petycja lansuje wariant nazwany ,,Eco”, ta nazwa sama sobie sugeruje, że jest on bardziej ekologiczny. Problematyczne w ocenie tego jest jednak to, że w debacie publicznej mamy jedynie mapkę w dość dużej ogólności z narysowaną kreską.

O tym sporze wokół drogi ekspresowej S-10 pisaliśmy już jakiś czas temu: Fakty i mity w temacie przebiegu drogi ekspresowej S-10

 

 

Obiektywnie ocenić, czy jest to wariant lepszy od preferowanego przez GDDKiA na dzisiaj się nie da, bo dla obszaru przebiegu wariantu ,,eko” nie przeprowadzono inwentaryzacji przyrodniczej.

 

Wątpliwość wobec wariantu ,,eko” pojawiła się po stanowisku GDDKiA z początku grudnia, gdzie padają sformułowania, z którego wynikać może, że ten przebieg może być niekorzystny dla źródlisk w Rudach. GDDKiA opublikowała plan z którego wynika, że wariant ,,Eco” przechodzi przez duży zbiornik w okolicach użytku ekologicznego w Rudach:

 

Tak to miejsce wygląda faktycznie, z opublikowanej mapy wynika, że wariant ,,Eco” miałby przecinać widoczny poniżej naturalny zbiornik wodny:

 

Co właściwie wiemy o wariancie Eco?

W wielu miejscach publikowana jest poniższa mapa:

 

Z uwagi na jej stopień ogólności trudno wyrobić sobie stanowisko, czy faktycznie jest on niekorzystny dla źródlisk w Rudach czy też nie. Z dokumentów wynika, że wariant ,,Eco” miał być zaprezentowany w opracowaniu pt. „Korekta planowanego przebiegu drogi S-10 pomiędzy węzłami drogowymi „Bydgoszcz Emilianowo” i „Solec”. Problem jednak w tym, że nie ma się z nim specjalnie jak zapoznać, aby móc zweryfikować czy grafiki zaprezentowane przez GDDKiA są prawdziwe, czy nie do końca. Wydaje się też, że w przypadku powoływania się na ten wariant w petycjach, to opracowanie powinno być załączane, aby każdy mógł wyrobić sobie zdanie.

 

Autorzy tego opracowania po tym, gdy GDDKiA zarzuciła, iż ten wariant może być niekorzystny źródlisk w Rudach, nie zabrali przez ostatnie blisko 3 tygodnie stanowiska, w żaden sposób informacji rozpowszechnianej przez GDDKiA nie sprostowali.

 

Część aktywistów ma wątpliwości

Po stanowisku GDDKiA rozmawiałem z kilkoma osobami, które domagają się zmiany przebiegu drogi S-10, część z nich ma wątpliwości czy wariant ,,Eco” to faktycznie najlepsze rozwiązanie i czy dla bezpieczeństwa źródlisk nie powinno się puść jeszcze dalej na południe.

 

Sprawę warto dobrze wyjaśnić, bo jak szacowaliśmy zmiana przebiegu drogi ekspresowej to opóźnienie inwestycji o okres od 2,5 roku, a bardziej realistycznie patrząc 4 lat. Zakładając teoretycznie, że to by nastąpiło, to nie można wykluczyć, że za 4 lata nie pojawi się dyskusja, że również wariant ,,Eco” nie jest optymalny i trzeba znowu zmieniać przebieg.