Komisja Europejska opublikowała wstępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego za 2022 rok – co się rzuca w oczy to wręcz radykalny spadek współczynnika ofiar śmiertelnych w Polsce. Od 2022 roku w Polsce obowiązują nowe wyższe taryfikatory mandatów, ostatnio też łatwiej jest stracić prawo jazdy za punkty karne. Jak widać to pokazuje efekty.
Porównanie najlepiej robić z rokiem 2019, bowiem w pandemii dane są nieco zniekształcone tym, że mieliśmy lockdowny, które wpływały na mniejsze natężenia ruchu.
W 2022 roku średnio ginęło w Unii Europejskiej 46 osób na milion mieszkańców w wypadkach drogowych – w 2019 roku było to 51, mamy zatem spadek o 3%. W Polsce ten współczynnik spadł z 77 do 59, czyli o 34%, po Litwie jest to drugi największy spadek.
Najbardziej niebezpieczne były w 2022 roku drogi rumuński – 86 ofiar na milion mieszkańców, przed bułgarskimi 78. Polska jeszcze w 2019 roku była blisko tych państw, ale zmiany w przepisach, poza za surowszymi karami to także wprowadzenie pierwszeństwa dla pieszego gdy ten już sygnalizuje chęć wejścia na pasy (takie rozwiązanie od dawna stosuje wiele państw zachodnich), przyniosły efekty. Polskie drogi w 2022 roku okazały się bezpieczniejsze niż m.in. portugalskie, włoskie, czy nawet belgijskie, z podobnym wskaźnikiem co czeskie.
Najbezpieczniejsze były drogi Szwedzkie – 21, przed duńskimi – 26 ofiar. Szwecja od wielu lat realizuje ,,wizję zero”, która polega na doprowadzeniu ostatecznie do zerowej liczby ofiar.
Zestawienie dla całej EU / Graf: Komisja Europejska