Od 2020 roku na łamach wydawanego przez TMMB ,,Kalendarza Bydgoskiego” publikował cykl ,,Bydgoszcz w liczbach”. Tekst przygotowany do Kalendarza Bydgoskiego na 2025 roku się nie ukazał bez podania przyczyny – bez wchodzenia w szczegóły zapraszam Państwa do zapoznania się z nim poniżej. Planuje kontynuować ,,Bydgoszcz w liczbach” już na łąmach Portalu Kujawskiego. Kolejne wydanie poświęcone 2024 roku planuje już na wrzesień – nie będę musiał bowiem czekać na druk.
Podobnie jak przed rokiem muszę zacząć od wyrażenie ubolewania, że Bydgoszcz coraz szybciej się kurczy. Rok 2023 to kolejny w którym notujemy spadek urodzeń – było ich zaledwie 2160, gdy jeszcze w 2019 roku ta liczba przekraczała 3 tys. W roku 2023 spadła liczba zgonów (4109), ale z uwagi na spadającą liczbę urodzeń zakończyliśmy go minus 1949. Gorszy w najnowszej historii był jedynie 2021 rok z uwagi na światową pandemię. Rok 2023 z tego powodu był drugim najgorszym w Bydgoszczy od zakończenia II wojny światowej. Należy też wspomnieć, że jeszcze w 2019 roku deficyt demograficzny wyniósł około tysiąca, zatem mamy znaczne nasilenie zjawiska.
Pod koniec 2023 roku Bydgoszcz liczyła 326.434 mieszkańców, to niestety o 449 mieszkańców mniej niż wynikało z opracowanej przez Główny Urząd Statystyczny prognozy. Wniosek jest z tego taki, że Bydgoszcz wyludnia się szybciej niż prognozuje to GUS.
Bydgoszcz zajmuje powierzchnię 176 km2, przez co gęstość zaludnienia pod koniec 2023 roku wyniosła 1866 osób na km2. Mieszkańcy Bydgoszczy stanowili 16,4% populacji województwa kujawsko-pomorskiego (identycznie jak rok wcześniej). Kobiety stanowiły 53,3% populacji miasta – 173.984 mieszkanek. Wskaźnik feminizacji wyniósł 114. W porównaniu do okresu z 2022 roku liczba ludności spadła o ok. 6,4 tys. osób.
Ze stanu na koniec 2023 roku w Rejestrze Mieszkańców zameldowanych było na pobyt stały 291tys. osób. Najwięcej mieszkańców zameldowanych było na osiedlu Nowy Fordon (27709) oraz Wyżyny (ponad 26 tys.). Podział meldunkowy według dzielnic (stan na 31 grudnia 2022):
Załącznik 1 (źródło grafiki: Raport o Stanie Miasta Bydgoszczy za 2023 rok na podstawie Rejestru Mieszkańców.)
Jeżeli chodzi o gęstość zaludnienia najbardziej zaludnione dzielnice to Wyżyny – 10,9 tys. osób na km2 oraz Błonie – ponad 7,9 tys. osób na km2. Najmniejszy wskaźnik gęstości zaludnienia notujemy na osiedlu Łęgnowo-Wieś – 67 osób na km2.
Załącznik 2 (źródło grafiki: Raport o Stanie Miasta Bydgoszczy za 2023 rok na podstawie Rejestru Mieszkańców.)
W wieku produkcyjnym znajdowało 57% populacji (spadek 0,2 punktu procentowego rok do roku), przedprodukcyjnym 14,6% (spadek o 1,1 punktu r/r), poprodukcyjnym 28,4% (wzrost o 1,5 punktu procentowe r/r). W wieku poprodukcyjnym (powyżej 65 lat mężczyźni i 60 lat kobiety) było 87.630 mieszkańców.
Gospodarka
W 2022 roku do rejestru REGON wpisanych były na terenie Bydgoszczy 46.155 podmiotów gospodarcze, z tego ponad 7 podmiotów reprezentowało kapitał zagraniczny. Notujemy tutaj rok do roku wzrost liczby podmiotów o blisko 4%. Na dzień 31 grudnia 2023 roku zarejestrowanych było w Bydgoszczy 3,5 bezrobotnych, co jest wynikiem o 126 niższym niż na koniec 2022 roku. Stopa bezrobocia wyniosła 31 grudnia 2023 roku 2,2%, co jest podobnym wskaźnikiem jak rok wcześniej.
Komunikacja
W 2023 roku stwierdzono na bydgoskich ulicach 186 wypadki drogowych – co jest wzrostem rok do roku , w których zginęło 8 osób – spadek 3 osoby rok do roku. Jak wskazują miejscy aktywiści rok 2023 był rokiem bez ofiar śmiertelnych na przejściach dla pieszych.
W 2023 roku funkcjonowało 48 linii autobusowych i 11 tramwajowych, które obsługiwały 967 przystanków. Pod tym względem mamy identyczną sytuację jak w 2022 roku, ale widocznie wzrosła praca przewozowa – łączna długość linii tramwajowych wzrosła ze 117 km w 2022 roku do ponad 140 km w 2023 roku. Jeżeli chodzi o pracę przewozową autobusową to było to 757 km – duży wpływ na wzrost na rozwój połączeń podmiejskich, które realizuje bydgoskie MZK. MZK dysponowało 118 autobusami wykorzystywanymi w ruchu oraz razem ze spółką Tramwaj Fordon sp. z o.o. 83 tramwajami – z uwagi na zakup nowoczesnych tramwajów PESA jest to o 7 więcej niż rok wcześniej. . Przewóz pasażerów na wyłonionych w przetargu liniach wykonywała też prywatna firma Irex-Trans wykorzystująca do tego celu 42 swoje autobusy.
W 2023 roku sprzedano ponad 453 tys. biletów okresowych oraz ponad 10 mln biletów jednorazowych
Finanse
Ze sprawozdania prezydenta za wykonanie budżetu na 2023 rok wynika, że dochody łączne samorządu wyniosły 2 mld 622 mln, 618 tys. i 818 zł. Łączne wydatki zaś wydatki 2 mld, 829 mln, 596 tys. i 44 zł. W rezultacie rok 2023 zakończył się deficytem na poziomie 131 mln, 498 tys. i 583 zł.
Różnica pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi (nie licząc wydatków inwestycyjnych) wyniosła 214,2 mln zł, taki poziom wyniosła też nadwyżka operacyjna.
Turystyka zagraniczna
W 2022 roku obiekty noclegowe zlokalizowane w granicach Miasta Bydgoszczy udzieliły prawie 87 tys. noclegów 26 turystom zagranicznym. Mamy zatem prawie podwojenie liczby zagranicznych turystów w stosunku do 2021 roku, co wynikało z ustania obostrzeń przeciwko pandemii COVID-19. Wciąż jednak nie odrobiliśmy straty, bowiem w 2019 roku mieliśmy prawie 42 tys. turystów zagranicznych i prawie 136 tys. udzielonych im noclegów.
Port Lotniczy Bydgoszcz
Przez cały 2022 rok Port Lotniczy Bydgoszcz obsłużył 247 tys. pasażerów, co w stosunku do 2021 roku przyniosło ponad 151 tys. wzrostu. To jednak wciąż daleka droga do powtórzenia historycznego wyniku z 2019 roku, gdy bydgoskie lotnisko obsłużyło -425,2 tys. pasażerów. Na 15 polskich lotnisk, poniżej miliona znalazło się 7 lotnisk, przy czym poza Rzeszowem (683,3 tys. pasażerów) nie przekraczały one nawet 500 tys. W grupie poniżej tego progu przewodzi Szczecin – 419 tys., przed Lublinem – 328 tys. i Bydgoszczą – 247 tys. Gorsze wyniki notowały jedynie Łódź, Olsztyn i Zielona Góra.
Tuż przed końcem 2022 roku miało miejsce historyczne lądowanie węgierskich linii lotniczych WizzAir, które zainaugurowały stałą trasę z Bydgoszczy do Londynu.
Ekologia
W 2022 roku przeciętny bydgoszczanin wprowadził ślad węglowy na poziomie 6,31 MG CO2. Cała Bydgoszcz wyemitować miała 2.096.112 tys. MG CO2 do atmosfery. Jak porównamy te dane z 2005 rokiem, od którego prowadzone są w Bydgoszczy takie analizy, to mamy spadek emisji dwutlenku węgla o około 24,6%. Udział Bydgoszczy w ogólnopolskiej emisji CO2 wyniósł 0,55%.
Największy postęp uczyniono w ograniczeniu emisji przemysłowego dwutlenku węgla, który w 2005 oku wynosił 824,9 tys., aby w 2021 roku spaść do 411,7 tys Największy udział ma wciąż mieszkalnictwo, które w 2005 roku generowało 33% MG CO2, aby w 2021 roku spaść do 32%. Wydaje się to tylko jeden punkt procentowy, ale dość znaczny, bowiem w 2005 roku było to według inwentaryzacji 822,2 tys,, a w roku ubiegłym 607,4 tys. – to jest spadek o ponad 200 MG CO2.
W ciągu 17 lat udało się ograniczyć emisję samochodów osobowych z 381,3 tys. rocznie do 279 tys. (jedna z przyczyn to bardziej ekologiczne silniki), ale efekt ten niweluje wyraźny wzrost emisji spowodowanej przez samochody ciężarowe z 136,3 tys. w 2005 roku do 246,3 tys. Komunikacja autobusowa zrobiła postęp z 16,7 tys. w 2005 roku do niecałych 4 tys. MG CO2 w roku ubiegłym.
Pod koniec 2022 roku w Bydgoszczy było zarejestrowanych 317 samochodów elektrycznych, to ponad cztery razy więcej niż jeszcze w 2020 roku. Wraz z przyrostem elektryków wzrasta też liczba stacji do ładowania, które powstają dynamicznie. W połowie 2023 roku działało ich w Bydgoszczy około 40.
W 2022 roku nie opracowano aktualizacji planu zaopatrzenia Bydgoszczy w ciepło, w energię elektryczną i paliwa gazowe, zatem tym razem nie możemy przedstawić aktualnej informacji o możliwościach produkcji energii OZE z miejskich instalacji.
Źródła danych: GUS – Bank Danych Lokalnych, Raport o Stanie Miasta Bydgoszczy za 2022 r. Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Sprawozdanie Prezydenta Bydgoszczy za wykonanie budżetu na 2022 rok, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu, Raport z inwentaryzacji gazów cieplarnianych dla Miasta Bydgoszczy za rok 2022.