Poniżej publikujemy stanowisko przyjęte przez Zespół Parlamentarny Ziemi Bydgoskiej w sprawie budowy linii Kolei Dużych Prędkości, które przyjęto w czerwcu. Na temat tego stanowiska już pisaliśmy, ale z uwagi na ważny głos w dyskusji uważamy, że należy go upublicznić w całości.
Stanowisko Zespołu Parlamentarnego Ziemi Bydgoskiej
w sprawie budowy linii Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę (Centralny Port Komunikacyjny) ze Szczecinem, Świnoujściem oraz Trójmiastem, z uwzględnieniem dużych miast województwa kujawsko-pomorskiego (Bydgoszczy, Torunia i Włocławka) oraz Piły
Postulujemy włączenie największych miast województwa kujawsko-pomorskiego, a więc Bydgoszczy, Torunia i Włocławka, do sieci Kolei Dużych Prędkości. Optymalnym rozwiązaniem w tym zakresie jest budowa zupełnie nowej linii łączącej Warszawę (CPK) ze Szczecinem i Świnoujściem w kształcie „północnego Y” (analogicznym do „południowego Y”, łączącego CPK w Poznaniem i Wrocławiem). Ta postulowana przez Zespół linia KDP powinna ze względu na koszty i bezpieczeństwo strategiczne biec od CPK lewą stroną Wisły do rozgałęzienia w Bydgoszczy i dalej zmodernizowanym szlakiem aż do Gdańska (w załączeniu mapa z naszkicowanym przebiegiem linii).
Za przyjęciem tego rozwiązania stoją konkretne argumenty. Postulowany przebieg linii to najkrótsza, najszybsza i najtańsza droga łącząca Szczecin i Świnoujście z Warszawą (CPK). W jej zasięgu mieszka około 4 mln potencjalnych pasażerów. Uwzględnia także rozwój zespołu portowego Szczecin-Świnoujście i umożliwia szybki, konkurencyjny dla portów zachodnich, wywóz kontenerów z planowanego terminala kontenerowego w Świnoujściu w głąb Polski i dalej do Ukrainy czy Słowacji. Jednocześnie pozwala uniknąć konieczności budowy 4 mostów na Wiśle (przewidzianych w koncepcji z poprzednich lat), prowadząc linię po jej lewym brzegu. Dzięki temu, zapewnia bardzo szybki zwrot kapitałów inwestycyjnych.
Budowa nowej linii kolei dużych prędkości musi być traktowana strategicznie, tj. powinna być impulsem rozwojowym dla słabiej rozwiniętych regionów. Postulowany przebieg linii jest skutecznym środkiem zaradczym na wykluczenie transportowe woj. zachodniopomorskiego i niski poziom rozwoju woj. kujawsko-pomorskiego. Planowane odgałęzienie z Nakła nad Notecią w kierunku Kołobrzegu i Koszalina zapewni szybki dostęp do środkowego wybrzeża Polski.
Połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, jako rozgałęzienie planowanej linii („północny Y”), także znajduje swoje wielorakie uzasadnienie. Zapewnia ono dużo większą liczbę pasażerów niż planowany wcześniej przebieg przez Grudziądz z pominięciem Bydgoszczy i Torunia. Linia do Trójmiasta biegnąca od Bydgoszczy jest niewiele dłuższa (ok. 40 km) od tej pierwotnie planowanej biegnącej przez Grudziądz, a ma dużo większy potencjał wykorzystania zarówno pasażerskiego, jak i towarowego. Dostęp Grudziądza do linii KDP w kierunku na Trójmiasto lub CPK jest zabezpieczony przez niedawno zmodernizowane połączenie do Laskowic Pomorskich. Co więcej, atrakcyjność inwestycyjna Grudziądza zapewniona jest przez bezpośredni dostęp do autostrady A1 oraz budowanej trasy S5 w kierunku na Olsztyn.
Członkowie zespołu, przy wsparciu posłów z województwa zachodniopomorskiego oraz ziemi pilskiej, zobowiązują się dołożyć wszelkich starań, aby nowa linia Kolei Dużych Prędkości została wytyczona w taki sposób, aby zachowane zostały żywotne interesy Bydgoszczy, Torunia, Włocławka, północnej Wielkopolski (Piła) oraz całego regionu zachodniopomorskiego.
Załącznik 1:
załącznik 2:
Dokument podpisali:
– Włodzisław Giziński (KO) i Piotr Król (PiS) – w imieniu członków zespołu z okręgu bydgoskiego.
– Artur Łącki (KO) i Patryk Jaskulski (KO) – okręg szczeciński
– Piotr Głowski (KO) – okręg pilski
– Krystian Łuczak (KO) okręg włocławski