W ubiegłym tygodniu firma Rubau Polska, która wygrała przetarg na budowę odcinka Toruń Zachód – Toruń Południe (węzeł autostradowy) drogi ekspresowej S10 złożyła do wojewody wniosek o wydanie ZRID. Zezwolenie Realizacji Inwestycji Drogowej to dokument kończący proces przejmowania terenu pod inwestycję, który pozwala rozpocząć fizyczne prace budowlane. Do tej pory dla żadnego z odcinków S10 Bydgoszcz-Toruń nie wydano jeszcze ZRID.
Dla pozostałych trzech odcinków od Bydgoszczy do Torunia Zachód wnioski o wydanie ZRID już złożono, zatem mamy w tym momencie komplet wniosków. Odcinek toruński tak długo czekał, bowiem doszło przy wyborze wykonawcy do perturbacji – pierwotnie wybrano na początku 2022 ofertę firmy, która składała ją pół roku wcześniej i z uwagi na wysoką inflację nie chciała podpisać tego kontraktu. Wymusiło to konieczność ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty, co sprawiło, że toruński odcinek ma najmniejsze zaawansowanie.
Pierwszy wniosek o ZRID złożono w lipcu ubiegłego roku dla odcinka Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z budową obwodnicy Brzozy, kilka tygodni później taki wniosek złożono też dla odcinka Solec Kujawski – Toruń Zachód. W umowie zapisano, że wykonawca powinien uzyskać decyzję ZRID w ciągu 22 miesięcy od jej podpisania, dla tych dwóch odcinków te terminy minęły już w marcu, mamy zatem pewne opóźnienie. Obecnie dla obu odcinków trwają ostatnie uzgodnienia z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska.
1 grudnia wykonawca złożył też odcinek Emilianowo – Solec Kujawski.