Czy Bydgoszcz doczeka się pełnej obwodnicy?

Czy Bydgoszcz doczeka się pełnej obwodnicy?

Po budowie drogi S5 komfort tranzytu wokół Bydgoszczy znacznie się zwiększył, dzięki czemu ograniczono ruch w centrum miasta, budowana już droga S10 na odcinku na Solec Kujawski wydłuży ciąg obwodnicowy do samego Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Czy to dobry moment, aby zacząć myśleć o pełnym ringu, który objąłby obszar północno-wschodni, gdzie Bydgoszcz na razie obwodnicy nie ma?

Powyższa grafika pojawiła się w prezentacji na odbywającym się na początku czerwca zespole parlamentarnym na rzecz Via Pomerani. Autor grafiki Łukasz Kubiak przekonywał, że to ważne przedsięwzięcie dla bezpieczeństwa. Z perspektywy bydgoskiej zyskałby na tym Fordon, który chyba jest najgorzej skomunikowaną z drogami ekspresowymi dzielnicą. Budowa takiego przebiegu pozwoliłaby stworzyć specjalny węzeł zjazdowy dla Fordonu. W takim wypadku jednak na znaczeniu straciłaby droga krajowa nr 80 i raczej nie byłoby sensu rozbudowywać przepustowości na Moście Fordońskim.

Ważniejsze polskie miasta mają już ringi lub są w planach

W ostatnim czasie pojawiły się przetargi na rozbudowę obwodnicy Szczecina do pełnego ringu, który ma być najdłuższym w Polsce, z odcinkami tunelowymi co sprawi, że będzie to bardzo drogie przedsięwzięcie. Dzisiaj na ring czeka jeszcze Wrocław, Poznań i Bydgoszcz.

Uzupełnienie Via Pomerani

Kubiak pyta przez nas o argumenty merytoryczne za dopięciem ringu, poza sprawą Fordonu wskazał też potrzebę zwiększania przepustowości na bydgoskim węźle, na którym wzrosło natężenie ruchu po oddaniu S5, a budowa S10 przynajmniej od autostrady A1 do Szczecina również przełoży się na wzrost ruchu. Plany drogowców zakładają też wydłużenie S5 do Olsztyna, który docelowo szybkimi drogami ma być skomunikowany z Litwą. Gdyby to zamierzenie zostało zrealizowane przez bydgoską obwodnicę będzie przemieszczał się główny tranzyt z Niemiec na Litwę, Łotwę i do Estonii. To wszystko sprawi, że bydgoski węzeł może się zacząć korkować, dlatego Kubiak postuluje o dopięcie ringu. Dodatkowo dyskutujemy o Via Pomerani, a taki ring obsługiwałby ruch tą drogą na Pomorze Środkowe np. z Łodzi., czy nawet z Warszawy dla której będzie to szybsza droga niż przez Poznań i budowaną S11.