Zwrot Via Pomerania może budzić spore nadzieje w Inowrocławiu, bowiem w końcu to miasto będące do tej pory raczej na uboczu kluczowych dróg dla kraju, mogłoby zyskać dobre połączenie z Bydgoszczą, autostradą A2 będącą drogą w różne miejsca kraju, a także być może Dolnym Śląskiem i województwem opolskim. Zaglądamy z perspektywy Inowrocławia do pierwszej większej analizy z branży drogowej poświęconej Via Pomerani.
O Via Pomerania mówi się stosunkowo dużo, ale dzisiaj bolączką jest brak konkretów. Wiemy, że odcinek północy w ramach I etapu ma połączyć Ustkę i Słupsk z Chojnicami i Bydgoszczą, a II etap Bydgoszcz przez Inowrocław z autostradą A2. Na razie nie ma zabezpieczonego finansowania na budowę oraz harmonogramu kiedy ma być gotowy I etap, a kiedy rozpocząć się budowa II. Tym bardziej nie wiemy jaki ma być dokładny przebieg. Maciej Samsonowicz z MON mówił, że ustaleniem tego przebiegu ma się zająć GDDKiA. Dlatego opracowanie pracującego w GDDKiA Łukasza Kubiaka pt. ,,Docelowy układ sieci dróg krajowych w korytarzu Via Pomerania” przygotowane na zlecenie posła Włodzisława Gizińskiego to dzisiaj najdalej idąca w potencjalnych konkretach lektura.
To opracowanie widzi Via Pomeranię w przebiegu Bydgoszcz – Inowrocław – Konin – Kalisz – Ostrów Wielkopolski. W Ostrowie Via Pomerania wpinała by się w drogę ekspresową S11, która jest istotna dla skomunikowania Wrocławia i Opola. Kubiak opierając się na planach inwestycyjnych jakie w najbliższych latach obejmą drogę krajową nr 25 – w 54% ta droga będzie miała parametr dwupasmowy GP2x2, czyli zgodny z założeniami politycznymi dla Via Pomerani. Główny obszar bez zaplanowanego na dzisiaj standardu GP2x2 to właśnie obszar Bydgoszcz – Inowrocław – Konin. Między Bydgoszczą i Inowrocławiem raczej Via Pomerania będzie się trzymać drogi krajowej nr 25, w planach jest budowa obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej, ale w parametrze 1×1 co gorsze z dużymi kątami skrętów, zatem jest pierwszy zdiagnozowany problem – w 2028 roku ruszyć ma fizyczna budowa obwodnicy, która nie spełni standardu.
W tym kontekście wskazanym jest dokonanie rewizji założeń dotyczących obecnie przyjętego jednojezdniowego przekroju poprzecznego obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej, zmieniając go na przekrój 2×2. Ponadto, wskazane jest rozpoczęcie prac przygotowawczych dla odcinków Brzoza – Nowa Wieś Wielka oraz Nowa Wieś Wielka – Inowrocław Sławęcinek, również skutkujących ich budową/rozbudową do parametrów GP 2×2 – rekomenduje raport.
Autor rekomenduje dalej po zakończeniu obwodnicy Inowrocławia w Markowicach, rozbudowę drogi krajowej do standardu GP2x2 wraz z budową obwodnicy Strzelna, która jest również planowana, ale nie jest zapewniony jej standard 2×2.
Kluczowe wyzwanie to zbudowanie drogi w standardzie GP2x2 od Strzelna do Konina. DK 25 przebiega obecnie w dużej mierze na tym odcinku na obszarach zurbanizowanych i jest dość kręta. Nie można zatem wykluczyć, że w dużej mierze ta droga musiałaby być zbudowana w nowym przebiegu. Kolejne wyzwanie to obejście Konina do autostrady A2, aby tranzyt nie musiał wjeżdżać do miasta.
W kontekście rozwoju szlaku Via Pomerania, dużym wyzwaniem byłby wybór docelowej formuły przebiegu trasy Via Pomerania na wysokości Konina. Oczywiście wariantem wymagającym przeanalizowania jest budowa obwodnicy. Jednak ze względu na położenie w szerokiej dolinie Warty, a także związanymi z tym uwarunkowaniami środowiskowymi oraz obiektywnymi uwarunkowaniami zagospodarowania przestrzennego (m.in. rozciągnięta zabudowa Konina na osi wschód-zachód oraz występujące w tym obszarze jeziora (naturalne i pokopalniane oraz stawy), może to być wariant nie tylko trudny pod względem planistycznym, lecz także kosztowny w realizacji. Alternatywą w tym zakresie mogłaby być poprawa przejścia przez Konin na osi północ- południe. Takie działania już częściowo zostały w Koninie wykonane na wspomnianym 6- kilometrowym odcinku tzw. Trasy Bursztynowej, która przebiega w sposób wyizolowany od zabudowy Konina, charakteryzując się ograniczoną dostępnością z miejskiego układu drogowego.
Na południe od Konina w kierunku Kalisza rozbudowa ciągu jest już w przygotowaniu.






