Kcynia już o krok od powrotu kolei po ponad 20 latach

Kcynia już o krok od powrotu kolei po ponad 20 latach

W poniedziałek dyrektor bydgoskiego zakładu PKP PLK Piotr Kwabiszewski podpisał umowę z firmą konsorcjum firm na czele którego stoi firma Mirbud na prace remontowe linii kolejowej nr 281 Nakło – Kcynia. Warty 46 mln zł remont ma być gotowy do końca tego roku i zapewnić parametry 120 km/h dla pociągów pasażerskich. W przyszłym roku natomiast przejezdny będzie też szlak przez Gołańcz do Wągrowca.

– Samorząd gminy Kcynia i mieszkańcy długo czekali na ten dzień – powiedział tuż przed podpisaniem umowy burmistrz Kcyni Mateusz Stachowiak – Po niemal ćwierćwieczu, po 25 latach ta perspektywa połączeń kolejowych przez Kcynię wraca. To moment, który bardzo cieszy naszą społeczność, ponieważ znów będziemy mieli połączenie kolejowe.

Remont torów to jedno, ale obsługa połączeń kolejowych leży już po stronie samorządów wojewódzkich, skąd zanim PKP PLK podjęło się działań, miały paść deklarację uruchomienia pociągów od grudnia 2026 roku. Nieoficjalnie słyszymy, że najprawdopodobniej będzie to tabor Kolei Wielkopolskich. Teoretycznie po kujawsko-pomorskim odcinku z Bydgoszczy do Kcyni pociągi mogłyby jeździć już od grudnia tego roku, ale jest już za mało czasu, aby przeprowadzić procedurę przetargową na obsługę połączenia.

– Dla PKP PLK to kolejny element który będzie łączył duże aglomerację w kraju takie jak Poznań i Bydgoszcz, ale drogami kolejowymi w tej chwili wykorzystywanymi, ale nowymi szlakami – zaznacza dyrektor bydgoskiego zakładu PKP PLK Piotr Kwabiszewski – Bardzo poprawi to ofertę przewoźników z województwa kujawsko-pomorskiego, a w perspektywie dłuższego czasu będą skracały ten czas przejazdu.

Dworzec kolejowy w Kcyni

Modernizacja minimum

Przy okazji prac studialnych dla linii nr 281 między Nakłem i Kcynią, sfinansowanych przez Unię Europejską prowadzono analizy dotyczące budowy mijanek i instalacji nowoczesnych urządzeń kontroli ruchu, ale póki co zdecydowano się jedynie na wymianę podkładów i części szyn, a te zamierzenia czekają na pojawienie się środków finansowych co może nastąpić dopiero po 2030 roku, bowiem Województwo Kujawsko-Pomorskie nie chce partycypować w kosztach ze swojego programu europejskiego. Budowa mijanki znacznie poprawiła by przepustowość.

Co z linią 356 na Szubin?

W dyskusji publicznej pojawia się też linia kolejowa nr 356, która łączy Bydgoszcz z Kcynią przez Szubin. Ze strony Urzędu Marszałkowskiego słyszymy, że są prowadzone rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury. PKP PLK twierdzi natomiast, że póki co nie padła ze strony władz województwa deklaracja prowadzenia przewozów po tej trasie, zatem nie zaczęto żadnych przygotowań do inwestycji.