Kolej metropolitalna, problem hałasu, wschodnia obwodnica – po konsultacjach strategii metropolitalnej

Kolej metropolitalna, problem hałasu, wschodnia obwodnica – po konsultacjach strategii metropolitalnej

We wrześniu zakończyły się konsultacje Strategii Rozwoju Ponadlokalnego Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego 2035+ w czasie których do zaprezentowanego projektu dokumentu zgłoszono szereg uwag. Kilka dni temu opublikowany został raport pokonsultacyjny, który wskazuje jakie uwagi zostały uznane za zasadne. Istotny wydaje się element związany z koleją metropolitalną.

Obecnie trwa etap uwzględniania przyjętych uwag w ostatecznym dokumencie strategii. Patrząc z perspektywy dzisiejszej kolej metropolitalna to nieco odległe zagadnienie, ale mówimy o strategii przekraczającej okres 2035 roku. Uwaga wskazująca na potrzebę utworzenia kolei metropolitalnej wraz z integracją taryfową oraz utworzenie nowych stacji na linii kolejowej nr 356 między Bydgoszczą i Szubinem, w lokalizacjach bliżej skupisk ludzkich została uznana za zasadną. Po etapie redakcyjnym będziemy mogli jednak dowiedzieć się w jaki sposób uwagę uwzględniono.

Sporo uwag, z różnych stron dotyczyło zabiegania o budowę drogi Via Pomerania, a najdalej idący wniosek zakłada tez budowę wschodniej obwodnicy Bydgoszczy, dla dopięcia ringu dróg ekspresowych. Uwagi te twórcy strategii uznali za zasadne.

Rozwój dróg i gospodarki niesie też problemy dla mieszkańców z powodu uciążliwości hałasem, a niekiedy nawet problemu zanieczyszczenia światłem. Szczególnie aktywni w mówieniu o tym problemie są mieszkańcy Lisiego Ogona w gminie Białe Błota. W ramach konsultacji uwzględniono konieczność tworzenia stref buforowych między obszarami mieszkalnymi i przemysłowymi, aby one bezpośrednio na siebie nie nachodziły.

Uwzględniono też poprawkę Nowego Bursztynowego Szlaku, aby zabiegać o taki układ sieci kolei dużych prędkości, aby przez Bydgoszcz przebiegało główne skomunikowanie Warszawy ze Szczecinem.