W listopadzie podczas IV Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku podpisano memorandum na rzecz rozwijania współpracy w korytarzu Bałtyk – Zatoka Perska. Organizator Forum Nowy Bursztynowy Szlak przygotował raport o planach inwestycyjnych w ramach tego nieformalnego korytarza.
Korytarz Bałtyk – Zatoka Perska powstaje w sposób naturalny za sprawą mniejszych projektów jak: korytarz TEN-T Bałtyk – Adriatyk, czy Iraq Development Road.
Projekt ,,Iraq Development Road” zakłada budowę linii kolejowej według standardów rozstawu torów europejskich od portu Al Faw pod Basrą do granicy z Turcją oraz równolegle autostrady. Linia przebiegałaby przez m.in. Najaf, Karbalę, Samarrę i Mosul. Port Al Faw, Bagdad i Mosul będą kluczowymi węzłami logistycznymi w tej wizji. Sygnatariuszami porozumienia nazwanego ,,Iraq Development Road” są: Irak, Turcja, Katar i ZEA.

Budowa linii kolejowej podzielna jest na 12 etapów – pierwsze prace budowlane planuje się rozpocząć pod koniec 2025 roku, Całość linii kolejowej ma być gotowa do grudnia 2030 roku. Linia projektowana jest pod koleje dużych prędkości do – 300 km/h dla pociągów pasażerskich i 140 km/h dla pociągów towarowych. Będzie zgodna z unijnym rozstawem torów 1435 mm oraz europejskim systemem sterowania ruchem ERMTS poziomu. Jeżeli chodzi o komponent autostradowy – powstanie on w standardzie 3+3. Prace będą podzielone na 6 odcinków – pierwsze rozpoczną się w połowie 2025 roku, całość ma być gotowa w 2029 roku. Port Al Faw uruchomiony został w 2013 roku, są ambicje aby był on największym na Bliskim Wschodzie. Do 2028 roku przewiduje się obsłużenie 36 mln ton w kontenerach oraz 22 mln ton innych ładunków. Port rozwijać ma się do 2038 roku.
Turcja
Turcja posiada w miarę dobrze rozwiniętą sieć kolei zewnętrznej w europejskim standardzie rozstawu 1435 mm oraz spory fragment kolei dużych prędkości w centrum kraju. Kluczowym węzłem logistycznym jest terminal Halkali pod Stambułem, uznawany za bramę do Europy dla handlu z Azji.
Na dzisiaj turecka sieć nie posiada skomunikowania kolejowego bezpośredni z Irakiem, istnieje jedynie połączenie przez Syrię, ale te tory są obecnie nieużytkowane. Przedłużenie Iraq Development Road na Turcję będzie obejmowało po stronie tureckiej następujące inwestycje: modernizację około 500 km linii kolejowej między Nusaybin przy granicy z Syrią a Gaziantep położonego kilkadziesiąt kilometrów od granicy z Irakiem.
Terminal Halkali pod Stambułem skomunikowany jest stałymi przewozami towarowymi z Belgradem i Bukaresztem, a dalej z Budapesztem.
Europa
Kluczowym dla nas węzłem jest Budapeszt, który jest skomunikowany z tureckim terminalem Halkali stałymi przewozami towarowymi. Od 2023 roku węzeł Budapeszt jest częścią korytarza Bałtyk – Adriatyk, zatem unijna polityka zakłada zacieśnianie kooperacji Budapesztu z polskimi portami w Gdańsku i w Gdyni, przez Bydgoszcz. Nitka Budapeszt – Bydgoszcz – Gdynia/Gdańsk według wytycznych TEN-T powinna do 2030 roku być zeelektryfikowana, umożliwiać pociągom towarowym prędkość minimalną 100 km/h oraz być kompatybilna z europejskim systemem sterowania ruchem ERTMS. W naszej części korytarza kluczowa dzisiaj inwestycja to modernizacja magistrali węglowej pomiędzy Bydgoszczą i Gdynią.
Pełen raport do przeczytania: Korytarz Bałtyk-Zatoka Perska (analiza)