Firma Strabag z Pruszkowa za prawie miliard złotych przebuduje stacje Maksymilianowo wraz z okoliczną infrastrukturą. Z uwagi na plany budowy niespotykanych specjalnie w naszym regionie bezkolizyjnych skrzyżowań wielopoziomowych między liniami kolejowymi, mówimy o poważnym zadaniu inwestycyjnym. Według założonego harmonogramu ten odcinek ma być gotowy w 2028 roku.
Modernizacja magistrali węglowej (linia kolejowa 201) to jedna z kluczowej dla systemu kolejowego w całej Unii Europejskiej modernizacji. Ta linia będzie kręgosłupem korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk, jednocześnie ma pomóc polskim portom w Gdyni i w Gdańsku poprawić przepustowość, co brutalnie w przeszłości weryfikowały takie kryzysy jak z importem węgla zza oceanu.
Odcinek zakładający przebudowę stacji Maksymilianowo liczy 46 km torów oraz przebudowę 102 rozjazdów. Prace oprócz linii nr 201, czyli historycznej magistrali węglowej, obejmą także linie 131, które się w Maksymilianowie krzyżują. Powstać ma wielopoziomowe skrzyżowanie między nimi. Dla podróżnych zmodernizowane będą 3 perony oraz powstanie przejście podziemne. Koszt tej inwestycji to 927 mln zł, z czego 85% środków pokrywa Unia Europejska. Postępowanie przetargowe ogłoszono w listopadzie ubiegłego roku, ale z uwagi na odwołania i sprawy przed KIO, dopiero dzisiaj podpisano umowę z wykonawcą.
Przypomnijmy, że na początku lipca ogłoszono przetarg na kolejny odcinek Maksymilianowo-Wierzchucin. Bardziej zaawansowane są prace na pomorskim odcinku tej linii od Kościerzyny do Gdyni.





