Na wtorkowym posiedzeniu zespołu parlamentarnego ds. Via Pomerani ponownie pojawił się wątek budowy wschodniej obwodnicy Bydgoszczy, czyli dopięcia już istniejącego ringu nową drogą o długości około 24 km, która oznaczałaby też budowę mostu w okolicach Solca Kujawskiego. Głównym tematem posiedzenia była prezentacja raportu Łukasza Kubiaka ,,Docelowy układ sieci dróg krajowych w korytarzu Via Pomerania”, który wschodniej obwodnicy poświęca sporo uwagi.
Realizacja ok. 24-kilometrowego Wschodniego Drogowego Obejścia Bydgoszczy nie tylko zapewniłaby lepsze powiązanie Torunia w kierunku Pomorza Środkowego (z wykorzystaniem DK80 skracając je o ok. 16 km w porównaniu z trasą prowadzącą odcinkiem S10 Bydgoszcz – Toruń), ale także skróciłaby podróż w korytarzu Pomorze Środkowe – Centralna Polska (o ok. 5 km), przy okazji równoważąc ruch na ciągu obwodnicowym Bydgoszczy, przede wszystkim odciążając odcinek Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Błonie, na którym nakładają się na siebie korytarze dróg S5, S10 i DK25. Ze względu na docelową funkcję krajową przedmiotowego odcinka obwodnicy, powinna ona połączyć ze sobą węzeł Bydgoszcz Północ (S5) z węzłem Solec Kujawski (S10) w możliwie najkrótszym przebiegu, oczywiście uwzględniając obiektywne uwarunkowania wynikające z zagospodarowania i ukształtowania terenu – czytamy w opracowaniu, które powstało na zlecenie posła Włodzisława Gizińskiego.
Inicjatywa wpięcia w Via Pomeranię dopięcia bydgoskiego ringu miałaby zatem skrócić podróże dla centralnej Polski na Pomorze Środkowe, ale też poprawić przepustowość bydgoskiego węzła, którego obciążenie na pewno wzrośnie po oddaniu drogi S10, a później Via Pomerani. Korzyści dotyczyłyby chociażby jadących z Łodzi do Ustki albo Koszalina, bowiem obecnie najbardziej optymalna droga to autostradą A2 do Grudziądza, potem cofnięcie się S5 do Świecia i potem drogą wojewódzką do Tucholi, której parametry nie są najlepsze.
Autor opracowania sugeruje 4-5 węzłów na obwodnicy – w Przyłubiu (jako dodatkowy dla Solca Kujawskiego) w Toporzysku (dla drogi krajowej nr 80 i gminy Zła Wieś Wielka), Nowy Dwór w Dąbrowie Chełmińskiej, Fordon dla obsługi tej części miasta oraz rozważenia w Jarużynie, gdyby Bydgoszcz chciała zbudować zachodnią obwodnice Fordonu.
Inicjatywę budowy wschodniej obwodnicy Bydgoszczy poparł Nowy Bursztynowy Szlak.






