Po ponad trzech miesiącach od ogłoszenia przetargu poznaliśmy oferty na przebudowę węzła kolejowego, wraz ze stacją kolejową w Maksymilianowie. Zadanie obejmuje łącznie około 38 km torów i będzie ważnym elementem modernizacji historycznej magistrali węglowej, która w planach Unii Europejskiej będzie jedną z głównych arterii w transporcie towarowym. Zainteresowanie realizacją tej inwestycji przedstawiło 7 konsorcjów.
Oferty (netto, czyli bez VAT-u) oscylują plus minus w okolicach miliarda złotych. Najtańszą ofertę złożyła firma Strabag Pruszkowa na nieco ponad 927 mln zł netto. Kontrakt obejmuje modernizację linii nr 201 (historyczna węglówka) do 160 km/h oraz linii 131 (na Tczew) do prędkości 200 km/h. Koncepcja zakłada powstanie niespotykanego w naszym regionie bezkolizyjnego skrzyżowania tych linii kolejowych, co można zauważyć na powyższej wizualizacji.
Zgodnie z harmonogramem PKP PLK umowa z którymś z wykonawców ma być podpisana na jesieni tego roku, co może pozwolić ruszyć z pracami na przełomie 2025 i 2026 roku.
Modernizacja linii nr 201 między Bydgoszczą i portem Gdynia to kluczowe zadanie dla unijnego korytarza Bałtyk-Adriatyk i transeuropejskiej sieci TEN-T. Jest to też kluczowa inwestycja dla polskich portów morskich w Gdańsku i Gdyni, bowiem znacząco poprawi ich dostępność. Jest to zatem jedna z bardziej kluczowych inwestycji kolejowych jakie są realizowane obecnie w Polsce. Najbardziej zaawansowane są prace na odcinku Kościerzyna – Port Gdynia, najmniej na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, gdzie dopiero niedawno uprawomocniła się decyzja środowiskowa. PKP PLK liczy, że budowa tego odcinka podzielonego na trzy mniejsze odcinki: Maksymilianowo – Wierzchucin, Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz Lipowa Tucholska – Kościerzyna ruszy na jesień 2026 roku, a zakończy się przed końcem 2029 roku.