Około miliarda złotych będzie kosztować przebudowa węzła kolejowego Maksymilianowo

Około miliarda złotych będzie kosztować przebudowa węzła kolejowego Maksymilianowo

Po ponad trzech miesiącach od ogłoszenia przetargu poznaliśmy oferty na przebudowę węzła kolejowego, wraz ze stacją kolejową w Maksymilianowie. Zadanie obejmuje łącznie około 38 km torów i będzie ważnym elementem modernizacji historycznej magistrali węglowej, która w planach Unii Europejskiej będzie jedną z głównych arterii w transporcie towarowym. Zainteresowanie realizacją tej inwestycji przedstawiło 7 konsorcjów.

Oferty (netto, czyli bez VAT-u) oscylują plus minus w okolicach miliarda złotych. Najtańszą ofertę złożyła firma Strabag Pruszkowa na nieco ponad 927 mln zł netto. Kontrakt obejmuje modernizację linii nr 201 (historyczna węglówka) do 160 km/h oraz linii 131 (na Tczew) do prędkości 200 km/h. Koncepcja zakłada powstanie niespotykanego w naszym regionie bezkolizyjnego skrzyżowania tych linii kolejowych, co można zauważyć na powyższej wizualizacji.

Zgodnie z harmonogramem PKP PLK umowa z którymś z wykonawców ma być podpisana na jesieni tego roku, co może pozwolić ruszyć z pracami na przełomie 2025 i 2026 roku.

Modernizacja linii nr 201 między Bydgoszczą i portem Gdynia to kluczowe zadanie dla unijnego korytarza Bałtyk-Adriatyk i transeuropejskiej sieci TEN-T. Jest to też kluczowa inwestycja dla polskich portów morskich w Gdańsku i Gdyni, bowiem znacząco poprawi ich dostępność. Jest to zatem jedna z bardziej kluczowych inwestycji kolejowych jakie są realizowane obecnie w Polsce. Najbardziej zaawansowane są prace na odcinku Kościerzyna – Port Gdynia, najmniej na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, gdzie dopiero niedawno uprawomocniła się decyzja środowiskowa. PKP PLK liczy, że budowa tego odcinka podzielonego na trzy mniejsze odcinki: Maksymilianowo – Wierzchucin, Wierzchucin – Lipowa Tucholska oraz Lipowa Tucholska – Kościerzyna ruszy na jesień 2026 roku, a zakończy się przed końcem 2029 roku.