PESA nadal zainteresowana przejęciem hiszpańskiego producenta szybkiej kolei Talgo

PESA nadal zainteresowana przejęciem hiszpańskiego producenta szybkiej kolei Talgo
Talgo 350 / Fot: CC BY-SA 1.0 by Santiago Martínez Aznar.

Na początku roku głośno było o tym, że w grze o zakup większościowego pakietu akcji w hiszpańskim Talgo jest bydgoska PESA, a dokładniej jej formalny właściciel, zależny od skarbu państwa Polski Fundusz Rozwoju. Ostatecznie do transakcji jednak nie doszło, bo można było odnieść wrażenie, że hiszpański rząd oczekiwał, aby Talgo zostało w rękach rodzimego kapitału. Po kilku miesiącach hiszpańskie media pokazują, że sprawa się komplikuje.

Na początku roku zapadła decyzja, że Talgo przejmie hiszpański fundusz inwestycyjny Sidenor, odrzucono zatem oferty zagraniczne czy to z Polski, czy też była oferta z Węgier oraz z Indii. Jak się okazuje Sidenor do dzisiaj nie przejął akcji Talgo, dlatego nie brakuje w Hiszpanii głosów, że do tej transakcji ostatecznie może nie dojść. O tym, że PESA nadal jest zainteresowana informuje hiszpański portal ,,Ok Diario”. Całe zamieszanie mogło mieć też wpływ na to, że przez ostatnie miesiące akcje Talgo spadły z ok 4,3 euro do 2,9 euro, dlatego dzisiejsza oferta Polskiego Funduszu Rozwoju za akcje Talgo jest mniejsza niż w lutym.

Sporo obaw i wielka polityka

Zdaniem hiszpańskich mediów Sidenor pomimo niższej oferty niż oferowała strona polska, może mieć problem ze zgromadzeniem środków na transakcję. Sprawę komplikują oczekiwania baskijskiej partii nacjonalistycznej, której politycy oczekują na wsparcie rządu dla tej transakcji. Trzeba przypomnieć, że rząd lewicowy premiera Pedro Sancheza wisi na poparciu baskijskich i katalońskich nacjonalistów. Są jednak obawy, że zbyt śmiała interwencja hiszpańskiego rządu mogłaby być odebrana w Unii Europejskiej jako niedozwolona pomoc publiczna i zablokowana przez Komisję Europejską, o co zdaniem hiszpańskich dziennikarzy mogą wnioskować podmioty zainteresowane przejęciem Talgo, w tym PESA.

350 km/h

Hiszpańskie Talgo ma w swoim portfolio pociągi osiągające 350 km/h.Z perspektywy PESA przejęcie Talgo oznaczałoby ogromny skok technologiczny, bowiem bydgoska firma specjalnie doświadczeń w prędkościach powyżej 200 km/h nie ma. Od kilku miesięcy między PESA i Talgo obowiązuje porozumienie w sprawie wspólnego złożenia oferty na kolej dużych prędkości w Polsce.