Raport drogowy – czyli o tym co się będzie działo inwestycyjnie

Raport drogowy – czyli o tym co się będzie działo inwestycyjnie

Na koniec roku zapraszamy na drugie wydanie naszego półrocznego raportu drogowego, w którym przedstawiamy usystematyzowane informacje o realizowanych w regionie inwestycjach drogowych i perspektywach nowych zadań na przyszłość.

1. Droga ekspresowa S10

a) Bydgoszcz – Toruń (odcinek budowany)
– odcinek Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z obwodnicą Brzozy– zaawansowanie budowlane 25%, oddanie do użytku planowane na 2027 rok;
– odcinek Emilianowo – Solec Kujawski – zaawansowanie budowlane 23,2%,  oddanie do użytku planowane na 2027 rok;
– odcinek Solec Kujawski – Toruń Zachód – zaawansowanie budowlane – 43,7%, oddanie do użytku planowane na 2027 rok;
– odcinek Toruń Zachód – autostrada A1 – zaawansowanie budowlane – 0%, odcinek czeka na ZRID, w ostatnim czasie wydano ponowną decyzję środowiskową, oddanie do użytku zgodnie z kontraktem marzec 2027

b) Bydgoszcz – Piła – Szczecin
– odcinki Szczecin – Piła – na niemal całym przebiegu planowane jest oddanie do użytku do końca 2028 roku. Najmniej zaawansowany jest odcinek Łowicz Wałecki – Piecnik, gdzie dopiero w marcu wykonawca rozpoczął procedurę o wydanie ZRID – oficjalnie ten odcinek ma być również gotowy w 2028 roku;
– odcinek Piła – Wyrzysk – trwa postępowanie środowiskowe, GDDKiA decyzji środowiskowej I instancji spodziewa się na początku 2026 roku, a przetarg ogłoszony na być w 2027 roku, zatem prace budowlane można założyć, że najszybciej ruszą w 2028 roku;
– rozbudowa obwodnicy Wyrzyska o kolejny pas – w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID;
– Wyrzysk – Bydgoszcz Pawłówek – dla odcinka Wyrzysk – Nakło w grudniu ogłoszono przetarg, dzisiaj (17 grudnia) ogłoszono natomiast przetarg na odcinek Nakło – Bydgoszcz.

c) Toruń – autostradowa obwodnica Warszawy
– Toruń – Włocławek (w przebiegu autostrady A1) – trwają prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka autostrady do standardu 3×3. Planowany początek rozbudowy – 2027 rok;
– Włocławek – autostradowa obwodnica Warszawy (w okolicach Płońska) – w tym roku miała się rozpocząć procedura środowiskowa, ale z uwagi na protesty pod Włocławkiem GDDKiA nie ma zatwierdzonego ostatecznego wariantu. Realizacja najprawdopodobniej po 2030 roku.

2. Droga ekspresowa S5 Nowe Marzy – Ostróda

W marcu wybrano preferowany wariant przebiegu. W listopadzie rozpoczęło się postępowanie środowiskowe. Droga ma być oddana do użytku w 2033 roku.

Ostróda dzięki drogom S7 i S51 jest skomunikowana dobrze z Olsztynem.

3. Droga krajowa nr 25 i Via Pomerania

– wybrano wykonawcę dla budowy obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego, trwa postępowanie o wydanie decyzji ZRIDts. Zgodnie z planem mają być one gotowe do 2028 roku;
– Infrastruktura między Bydgoszczą i Sępólnem Krajeńskim zostanie skorygowana, z budową kilku obejść, ale bez poszerzania do większego standardu na następujących odcinkach: Obodowo – Mąkowarsko do 2027 roku, Mąkowarsko-Koronowo-Stopka z obwodnicą Buszkowa – lata 2027-2028, odcinek Stopka – Tryszczyn do 2028 roku oraz odcinek Kamień Krajeński – Sępólno Krajeńskie do 2030 roku;
– Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej – trwa postępowanie środowiskowe, planowane prace budowlane w latach 2027-2029;
– Obwodnica Strzelna – lata realizacji 2029-2031;

W międzyczasie pojawiła się koncepcja budowy drogi Via Pomerania łączącej Ustkę z Słupskiem, Chojnicami i Bydgoszczą, a dalej z Inowrocławiem i Kaliszem, której część może być podobna do przebiegu drogi krajowej nr 25. Ta droga nie znajduje się jednak nadal w Krajowym Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, a jest jedynie wskazywana jako priorytet MON. Nie przedstawiono też potencjalnego jej przebiegu.

Lokalnie pojawiła się inicjatywa, aby częścią Via Pomerania była wschodnia obwodnica Bydgoszczy.

 

4. Ciągi międzynarodowe

a) Trójmiasto – Bydgoszcz – Praga (autostrada D11)

Obecnie drogą S5, a dalej A4 i S3 dojedziemy do granicy z Czechami. Kontynuacją tej drogi ma być autostrada D11, która po stronie czeskiej biegnie z Pragi przez Hradec Kralove do Jaromera. Do granicy z Polską brakuje ponad 40 km, które strona czeska chce zbudować do 2028 roku.

b)Niemcy – Bydgoszcz – Litwa (S16)

GDDKiA planuje  budowę ok. 30 km odcinka S16 z Olsztyna przez Mrągowo do Ełku, gdzie z kolei na Suwałki biegnie droga S61 aż do granicy z Litwą. Obecnie z powodu kontrowersji środowiskowych wydłużyło się postępowanie środowiskowe w jej sprawie. Na transgranicznym odcinku trwają pracę na rzecz wpięcia tego ciągu w litewską autostradę A5 do Kaunas, skąd możemy odbić na autostradę A1 do Wilna lub ciąg autostradowy na północ do Rygi i Talina.

Za dwa tygodnie zapraszamy na podobny raport dotyczący kolei.