Ruszamy właśnie z nowym cyklem publikacji, którego zadaniem będzie usystematyzowanie informacji o realizowanych i planowanych w dłuższej perspektywie inwestycjach. Poniżej prezentujemy pierwszy raport drogowy, w przyszłym tygodniu zapraszamy natomiast na raport kolejowy. Raporty będziemy publikować raz na pół roku.
1. Droga ekspresowa S10
a) Bydgoszcz – Toruń (odcinek budowany)
– odcinek Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z obwodnicą Brzozy– zaawansowanie budowlane 3%, oddanie do użytku planowane na 2027 rok;
– odcinek Emilianowo – Solec Kujawski – zaawansowanie budowlane 0,5%, niedawno wojewoda wydał decyzję ZRID, oddanie do użytku planowane na 2027 rok;
– odcinek Solec Kujawski – Toruń Zachód – zaawansowanie budowlane – 8,7%, oddanie do użytku planowane na 2027 rok;
– odcinek Toruń Zachód – autostrada A1 – zaawansowanie budowlane – 0%, odcinek czeka na ZRID, oddanie do użytku zgodnie z kontraktem marzec 2027
b) Bydgoszcz – Piła – Szczecin
– odcinki Szczecin – Piła – na niemal całym przebiegu planowane jest oddanie do użytku do końca 2028 roku. Najmniej zaawansowany jest odcinek Łowicz Wałecki – Piecnik, gdzie dopiero w marcu wykonawca rozpoczął procedurę o wydanie ZRID – oficjalnie ten odcinek ma być również gotowy w 2028 roku;
– odcinek Piła – Wyrzysk – trwa postępowanie środowiskowe, GDDKiA decyzji środowiskowej I instancji spodziewa się na początku 2026 roku, a przetarg ogłoszony na być w 2027 roku, zatem prace budowlane można założyć, że najszybciej ruszą w 2028 roku;
– rozbudowa obwodnicy Wyrzyska o kolejny pas – w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID;
– Wyrzysk – Bydgoszcz Pawłówek – czeka na ogłoszenie przetargu, prace budowlane mogłyby ruszyć na przełomie 2026 i 2027 roku.
c) Toruń – autostradowa obwodnica Warszawy
– Toruń – Włocławek (w przebiegu autostrady A1) – trwają prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka autostrady do standardu 3×3. Planowany początek rozbudowy – 2027 rok;
– Włocławek – autostradowa obwodnica Warszawy (w okolicach Płońska) – w III kwartale 2025 roku planowane jest rozpoczęcie procedury środowiskowej. Realizacja najprawdopodobniej po 2030 roku.
2. Droga ekspresowa S5 Nowe Marzy – Ostróda
W marcu wybrano preferowany wariant przebiegu. Trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia procedury środowiskowej. Dopiero po jej zakończeniu będzie można ogłosić przetarg na prace budowlane.

Ostróda dzięki drogom S7 i S51 jest skomunikowana dobrze z Olsztynem.
3. Droga krajowa nr 25 i Via Pomerania
– wybrano wykonawcę dla budowy obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Zgodnie z planem mają być one gotowe do 2028 roku;
– Infrastruktura między Bydgoszczą i Sępólnem Krajeńskim zostanie skorygowana, z budową kilku obejść, ale bez poszerzania do większego standardu na następujących odcinkach: Obodowo – Mąkowarsko do 2027 roku, Mąkowarsko-Koronowo-Stopka z obwodnicą Buszkowa – lata 2027-2028, odcinek Stopka – Tryszczyn do 2028 roku oraz odcinek Kamień Krajeński – Sępólno Krajeńskie do 2030 roku;
– Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej – trwa postępowanie środowiskowe, planowane prace budowlane w latach 2027-2029;
– Obwodnica Strzelna – lata realizacji 2029-2031;
W międzyczasie pojawiła się koncepcja budowy drogi Via Pomerania łączącej Ustkę z Słupskiem, Chojnicami i Bydgoszczą, a dalej z Inowrocławiem i Kaliszem, której część może być podobna do przebiegu drogi krajowej nr 25. Na dzisiaj poza ujęciem ogólnikowym w dokumencie MON Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, nie znajduje się ona w żadnych harmonogramach.
4. Ciągi międzynarodowe
a) Trójmiasto – Bydgoszcz – Praga (autostrada D11)
Obecnie drogą S5, a dalej A4 i S3 dojedziemy do granicy z Czechami. Kontynuacją tej drogi ma być autostrada D11, która po stronie czeskiej biegnie z Pragi przez Hradec Kralove do Jaromera. Do granicy z Polską brakuje ponad 40 km, które strona czeska chce zbudować do 2028 roku.
b)Niemcy – Bydgoszcz – Litwa (S16)
GDDKiA planuje – na razie bez konkretnych terminów – budowę ok. 30 km odcinka S16 z Olsztyna przez Mrągowo do Ełku, gdzie z kolei na Suwałki biegnie droga S61 aż do granicy z Litwą. Na transgranicznym odcinku trwają pracę na rzecz wpięcia tego ciągu w litewską autostradę A5 do Kaunas, skąd możemy odbić na autostradę A1 do Wilna lub ciąg autostradowy na północ do Rygi i Talina.






