Budowa obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego na dobre ma ruszyć w przyszłym roku. GDDKiA przedstawia skondensowane plany na modernizację drogi krajowej nr 25 z podziałem na lata. Pewnym paradoksem jest jedynie to, że do 2030 roku między Ustką i Bydgoszczą, według zapowiedzi polityków, ma powstać droga Via Pomerania, która może biec fragmentami w przebiegu DK25, a na innych fragmentach będzie tę drogę dublować.
Mamy do czynienia ze swoistą kakofonią, co w udzielanym nam wywiadzie potwierdzić wojewoda Michał Sztybel. Przyjrzyjmy się jednak planom dotyczącym modernizacji drogi krajowej nr 25. Jak już wspomniano na pierwszy front idą wspomniane dwie obwodnice, które według harmonogramu mają powstać do 2028 roku.
Nieco mniej zaawansowane, ale z uwagi na mniejsze skomplikowanie zadania, w tym roku ma ruszyć budowa odcinka Obowodowo-Mąkowarsko, która odejdzie nieco od istniejącego przebiegu drogi, tworząc obwodnicę miejscowości Dziedno. Ten odcinek liczy ponad 9 km, budowę planuje się zakończyć do 2027 roku.
Największe prace ruszyć mają w 2027 roku, wtedy zacznie się budowa odcinka od Mąkowaska przez Koronowo do Stopki, z budową obwodnicy Buszkowa, gdzie wiele lat temu poważnego wypadku doznał znany piosenkach Krzysztof Krawczyk. Część z tych zadań zostanie zrealizowana w ciągu roku, dokończenie prac przewidziane jest na 2028 rok. Front robót obejmie ponad 17 km. Również w 2028 roku zrealizowany zostanie odcinek Stopka – Tryszczyn.
Ostatnim etapem będzie rozbudowa drogi między obwodnicami Kamienia i Sępólna Krajeńskiego – lata 2029-2030.
Powyższe prace mają na celu poprawienie geometrii jezdni, aby spełniała standardy GP (droga główna ruchu przyśpieszonego), nie planuje się jednak dostosowywania jezdni do GP2x2.
Co z Via Pomeranią?
Nie możemy nałożyć tych planów bezpośrednio na Via Pomeranię, bo na dzisiaj nie wyznaczono jeszcze dokładnej koncepcji , z tego powodu nie jest ostatecznie powiedziane czy ta droga pobiegnie bliżej Sępólna Krajeńskiego (być może z wykorzystaniem powstających obwodnic) czy np. Tucholi. Nie wiemy gdzie Via Pomerania mogłaby biec śladem modernizowanej DK25, a gdzie spodziewać się można wytrasowania nowej drogi. Na pewno parametry wyżej opisywanych modernizacji nie będą wystarczające dla Via Pomerani, bo ma mieć ona status GP2x2.
Dopiero w momencie wyznaczenia studium korytarzowego dla Via Pomerani będziemy mieli jakiś obraz całościowy.