Tak przebieg Via Pomerani proponowali naukowcy z Politechniki Bydgoskiej

Tak przebieg Via Pomerani proponowali naukowcy z Politechniki Bydgoskiej
Rekomendowany wstępny przebieg

Na dzisiaj dokładny przebieg drogi Via Pomerania, która jak wskazano ma połączyć Ustkę, Słupsk z Chojnicami i Bydgoszczą to niewiadoma. Zespół przy Ministerstwie Obrony Narodowej jakąś koncepcję ma mieć, ale póki co nie została ona ujawniona. My natomiast jako pierwsi prezentujemy opracowanie wykonane przez Politechnikę Bydgoską w grudniu ubiegłego roku na zlecenie Europejskich Reformatorów i Konserwatystów (EKR). Według naszych informacji – miało przekonać Komisję Europejską do uznania Via Pomerani za element sieci drogowej TEN-T.

Autorzy opracowania rekomendują, aby biegła ona przez Sępólno Krajeńskie, z wykorzystaniem obecnego przebiegu drogi krajowej nr 25, która miałaby zostać rozbudowana. Autorzy nie wykluczają nawet standardu drogi ekspresowej, ale raczej z uwagi na większe koszty, nie bezie na to woli politycznej i pozostanie standard drogi przyśpieszonej w przekroju 2×2. Za obwodnicą Kamienia Krajeńskiego, która powstaje opracowanie rekomenduje odbicie od DK25 na Chojnice. Dalej droga biegłaby na Konarzyny, a później na Bytów.

Bytów przez Kołczygłowy i Suchorze miałby zostać skomunikowany ze Słupskiem.

Wstępna analiza opracowana przez zespół na czele z prof. Maciejem Dutkiewiczem rekomenduje opracowanie w dalszym etapie studium korytarzowego lub studium sieciowe oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Ten etap formalnie się jeszcze nie zaczął, ale jak wynika z rekomendacji zespołu przy MON, w tym kierunku ta sprawa zmierza.