Takim sformułowaniem zakończyła swoją prezentację dyrektor Paulina Sosnowska z PKP PLK, podczas V Bydgoskiego Forum Bursztynowego Szlaku. Jej wystąpienie było poświęcone linii kolejowej nr 201, czyli historycznej magistrali węglowej, która jest objęta coraz większym frontem robót.
– To tutaj zaczyna się nowy rozdział kolejowej klasy z Bydgoszczy do Gdyni, czyli historycznej węglówki. Która dzisiaj staje się nowoczesnym szlakiem gospodarczym i pasażerskim północ – południa – opowiadała w bydgoskim ratuszu dyrektor Paulina Sosnowska. Linię tę zbudowano w latach 30. dla skomunikowania budowanego portu w Gdyni ze Śląskiem, gdyż Gdańsk był wtedy wolnym miastem. W unijnym rozporządzeniu o sieci TEN-T ta linia odgrywa kluczową rolę w korytarzu Bałtyk-Adriatyk, ale dzisiaj jej parametry nie odpowiadają standardom. Jest to w głównej mierze linia jednotorowa bez elektryfikacji, z peronami niedostosowanymi do obsługi długi pociągów towarowych. Dlatego prowadzona jest warta 10 mld zł modernizacja całego ciągu od Maksymilianowa do Gdyni, która zapewni standard dwutorowy, a na odcinku gdyńskim nawet trzytorowym i doprowadzi do pełnej elektryfikacji.
Dyrektor Sosnowska podkreślała, że z Maksymilianowa do Kościerzyny pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a z Kościerzyny do Gdynia 140 km/h – Po zakończeniu inwestycji linia nr 201 odzyska znaczenie jako strategiczny korytarz północ-południe – zaznaczała.

W województwie pomorskim na wszystkich odcinkach linii nr 201 są już wybrani wykonawcy, a na części z nich toczą się już prace. W kujawsko-pomorskim podpisano umowę dla stacji Maksymilianowo i okolic, a w postępowaniu przetargowym są odcinki Maksymilianowo – Wierzchucin i Wierzchucin – Kościerzyna. Cala linia kolejowa ma być zmodernizowana do końca 2029 roku.






