Trwają konsultacje Strategii Metropolii Bydgoszczy. Niestety ktoś wpadł na pomysł, aby robić to w wakacje

Trwają konsultacje Strategii Metropolii Bydgoszczy. Niestety ktoś wpadł na pomysł, aby robić to w wakacje

Nie trzeba nikomu wyjaśniać, że prowadzenie jakichkolwiek konsultacji społecznych w okresie wakacyjnym nie jest dobrym rozwiązaniem, bowiem większość osób wtedy wypoczywa, zatem może się zdarzyć tak, że nie wszyscy mogący mieć wkład w konsultowany dokument wyrażą swoje stanowisko. Fakt jest jednak tak, że do 10 września trwają konsultacje Strategii Rozwoju Ponadlokalnego Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego. 2035+.

Są to dość istotne konsultacje, bowiem opracowywana strategia ma zdefiniować kluczowe płaszczyzny, gdzie odbywać będzie się współpraca metropolitalna przez najbliższe 10 lat.

Ogólnikowe zapisy, nie zawsze aktualne

Pobieżna analiza tego dokumentu wskazuje, że konsultacje społeczne są tutaj są dość istotne. Mamy chociażby zapis, że droga wodna E40 jest planowana do włączenia do europejskiej sieci TEN-T. W praktyce są takie ambicje, ale jesteśmy nieco rok od rewizji przebiegu sieci TEN-T, gdzie tego zamiaru nie traktowano poważnie, a sygnały płynące z Komisji Europejskiej jednoznacznie wskazują, że nie ma na to szans.

W projekcie strategii brakuje też jakichkolwiek ambicji na wykorzystanie kolei w transporcie metropolitalnym. Wymieniona jest co prawda litania numerów linii kolejowych które warto zrewitalizować, w tym także odbudowy linii Szubin – Żnin, co jest niemożliwe z uwagi na przebieg w jej śladzie drogi ekspresowej S5. W przypadku linii Bydgoszcz – Szubin – Kcynia poza ogólnym stwierdzeniem, że należy dążyć do jej rewitalizacji, bez pokazania potrzeby budowy nowych przystanków w gminach Szubin i Kcynia, aby dostosować ją do aktualnych uwarunkowań urbanizacyjnych. Nie mówiąc już o np. projektach typu park&ride w tych gminach. Mamy też ogólnikowe stwierdzenie, ze powinno jeździć więcej pociągów, ale znowu nie pokazuje się jakimi działaniami metropolia mogłaby to kreować.

Kolejne kwestie jakie rzucają się w oczy to np. postulat modernizacji linii kolejowej nr 18 na wschód do Torunia i Włocławka w ramach komponentu CPK, chociaż raczej w Bydgoszczy nie ma poparcia do tej wizji szybkiej kolei, gdzie dopiero za Włocławkiem zobaczyć mamy kolej dużych prędkości. W ostatnim roku odbywało się sporo dyskusji np. na Zespole Parlamentarnym Ziemi Bydgoskiej, niestety opracowywane tam koncepcje w projekcie strategii są pominięte. Zauważyć należy też, że strategia bardziej w kontekście CPK skupia się na skomunikowaniu ze wschodem (poza granicami Metropolii Bydgoszcz) niż w jej granicach, a przecież są plany zmodernizowania odcinka Bydgoszcz – Nakło nawet do 200 km/h i budowy od Nakła nowej linii na Kołobrzeg (do Okonka).

Projekt strategii wprowadza też w błąd stwierdzeniem, że w planach jest budowa mostu przez Wisłę w okolicach Solca Kujawskiego. Ten most jest oczywiście obszarowi metropolitalnemu bardzo potrzebny, ale w tym problem, że go nie ma w planach, zatem o jego budowę trzeba zabiegać.