Do czerwca PESA Bydgoszcz musi wyprodukować 25 lokomotyw wodorowych, których wykorzystaniem ma zmniejszyć emisję CO2 o ponad 7,6 tys. ton (ekwiwalent w stosunku, gdyby te operacje wykonywały lokomotywy spalinowe). Za wywiązanie się z tego założenia bydgoska firma otrzyma z KPO za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ponad 163 mln zł. To działanie określono priorytetem ,,wodoryzacji rynku”.
Pierwsza publiczna prezentacja lokomotywy wodorowowej SM42-6Dn miała miejsce w 2021 roku, od tego momentu zaczęło się szukanie klientów na co dużo mówić innowacyjne rozwiązanie, co wymaga też odważnego podejścia ze strony klientów. Ważnym wydarzeniem są na pewno testowe przejazdy między Karpaczem i Jelenią Górą, o których pisaliśmy w ubiegłym tygodniu. Jeszcze istotniejszy wydaje się jednak ten grant z KPO, który pozwoli rozpocząć seryjną produkcję wodorowych lokomotyw SM42-6Dn, począwszy od objętych grantem 25 sztuk. Będzie to pierwsza seryjna produkcja lokomotyw wodorowych w Europie.
Przy okazji realizacji tego grantu wdrożone będzie nowe rozwiązanie – innowacyjny system wykrywania przeszkód na torze.






