W Ustce odgrzano kotleta nazywanego Via Pomeranią

W Ustce odgrzano kotleta nazywanego Via Pomeranią

W piątek w porcie w Ustce odbyła się prezentacja ,,Raportu w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. Przy czym dokumentu nie ujawniono, jedynie wiemy to co powtórzyli obecni w Ustce samorządowcy i politycy. Z wpisów wojewody Michała Sztybla i senatora Ryszarda Brejzy wynika, że ważnym elementem tego dokumentu jest Via Pomerania. Wiemy to jednak właściwie już od lutego, gdy pierwszy raz z MON wyszedł komunikat o Pakcie dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe. Zatem spotkanie w Ustce z dostępnych na razie komunikatów nic nowego nie wnosi. Portal Kujawski czuje się odpowiedzialny za to co przedstawia czytelnikom, zatem w sytuacji braku nowych konkretów, bezkrytycznie nie powielimy komunikatów polityków.

W oficjalnym komunikacie MON po spotkaniu w Ustce zwrot Via Pomerania nawet nie pada, mamy jedynie ogólny zwrot, że kluczowe inwestycje drogowe będą realizowane na terenie czterech województw. Kluczowa dzisiaj kwestia to oczywiście finansowanie Via Pomerani, która między Ustką i Bydgoszczą ma kosztować ponad 12 mld zł, jest jeszcze w debacie odcinek dalej do Konina przez Inowrocław. Z tego co przedstawiono w piątek w Ustce nie ma żadnych konkretów co do źródeł finansowania tej inwestycji. Nie otrzymaliśmy też informacji o potencjalnym harmonogramie realizacji. Prezentujący prezentację Maciej Samsonowicz wspomniał, że Via Pomerania to droga, która musi powstać, ale jednocześnie stwierdził, że wojsko poza wskazaniem, że ma przebiegać ona m.in. przez Bytów i Chojnice uważa, że to powinna określić GDDKiA – Sami jesteśmy ciekawi tego przebiegu.

Warto wspomnieć, że w podobnym czasie, dla innego kluczowego zadania z tego raportu, czyli drogi czerwonej łączącej port Gdynia, pojawiła się informacja o wsparciu z KPO kwotą 4,5 mld zł.

Zyskamy lepsze skomunikowanie kolejowe ze Szczecinem

W tym raporcie jeżeli chodzi o projekty kolejowe wskazano 4 linie, z tego aż 3 po wschodniej stronie województwa na trasach Grudziądz – Malbork, Grudziądz – Lidzbark oraz Toruń – Sierpc. Jest też linia nr 18 Bydgoszcz – Piła. Piła leży w Wielkopolsce, która akurat tym raportem nie jest objęta, ale wychodząca z Piły linia kolejowa nr 403 od Kalisza Pomorskiego do Wałcza została wskazana już dla województwa zachodniopomorskiego, co może sugerować, iż ten ciąg będzie wspierany. Dodatkowo w planach jest modernizacja linii kolejowej Ustka – Piła.

Coś więcej wiemy o lotnisku

O tym, że jest plan rozbudowy Portu Lotniczego Bydgoszcz przez wojsko już słyszeliśmy. Ten raport wskazuje o potrzebie wydłużenia drogi startowej o 500 metrów i przygotowanie postojów dla samolotów klasy E, czyli przedostatniej klasy jeżeli chodzi o wielkość. Dodatkowo przy bocznicy kolejowej (można założyć, że w Trzcincu) miałby powstać terminal wojskowy cargo.


Co dalej?

Z prezentacji Macieja Samsonowicza wynika, że ten raport będzie podstawą do zmian w Krajowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Taką decyzję musiałby podjąć rząd, nie przedstawiono jednak kiedy Rada Ministrów mogłaby się nad tym pochylić. Samsonowicz liczy, że inwestycje objęte raportem będą realizowanew przyśpieszonych postępowaniach administracyjnych  i bez przetargów.