O wyborze preferowanego wariantu przedłużenia drogi S5 z Nowych Marz do Ostródy, która jest już skomunikowana drogami S7 i S51 z Olsztynem pisaliśmy już we wrześniu. 26 sierpnia odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych z udziałem samorządowców, na którym ostatecznie zatwierdzono ten przebieg. Teraz rozpocznie się postępowanie środowiskowe i jeżeli ono nie wykaże potrzeby zmiany przebiegu, to droga S5 powstanie według tego wariantu. GDDKiA planuje, że budowa tego ok. 90 km odcinka zakończy się w 2033 roku.
Preferowany wariant zaczyna się na autostradzie A1 od węzła Stolno, na południe od Grudziądza – zatem jadąc z Bydgoszczy będziemy musieli w Nowych Marzach odbić na autostradę A1 i ominąć Grudziądz od południowej strony. Dalej drogą w bliskim przebiegu dzisiejszej drogi wojewódzkiej nr 543 droga biegłaby na północ od Radzynia Chełmińskiego i na południe od Świecia nad Osą. W województwie warmińsko-mazurskim planowane są węzły w Mierzynie, w Biskupcu, w Iławie i Franciszkowie.






